İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılarındaki Söz Dizimi ile Edebi Söz Diziminin (Tarık Buğra) Karşılaştırılması (Bolvadin Örneği / Yazılı
Abstract
çalışmada Tarık Buğra’nın on bir tahkiyeli eserinden ve ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılarından alınan bin beş yüzer cümle söz dizimleri bakımından incelenilerek edebi yazı dilindeki söz dizimi ile öğrencilerin yazılı anlatımlarındaki söz dizimi karsılaştırılmıştır. Çalışmanın altıncı bölümünde ise aynı konuda fakat incelenen yazarlar ve sınıfların farklı olduğu iki yüksek lisans tezinin sonuçlarından faydalanılarak ilköğretim öğrencilerinin dördüncü sınıftan sekizinci sınıfa söz dizimi bakımından nasıl bir gelişme gösterdikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Çalışmanın birinci bölümünde çalışmanın gerekliliği, amacı ve izlenilen yöntemin ne olduğu, ikinci bölümünde söz dizimi ile ilgili kavram ve terimlerin açıklanması, üçüncü bölümünde Tarık Buğra’nın hayatı ve eserleri hakkında kısa bilgi, dördüncü bölümünde Tarık Buğra ve ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarındaki söz dizimlerinin karsılaştırılması, besinci bölümde ilköğretim dördüncü, altıncı ve sekizinci sınıf öğrencilerinin söz dizimlerinin karsılaştırılarak yorumlanması ve altıncı bölümde varılan sonuçlar bulunmaktadır.
Öğrencilerin, yazı dilinde kullandıkları cümlelerin söz diziminin, edebi yazı dilindeki söz dizimiyle paralellik gösterdiği, cümlelerin sıkılıkla kurallı ve fiil cümlesi seklinde kurulduğu, cümlelerdeki öge sayısı arttıkça sıklık oranının azaldığı, ilköğretim öğrencilerinin bir üst sınıfa geçmelerine rağmen yazılı anlatımlarındaki söz dizimlerinde kayda değer bir öge artısı olmadığı görülmüştür. In this work, one thousand and five hundred sentences taken from eleven descriptionist workings of Tarık Buğra and primary school eight class students’ writings are examined with regard to word arrangement thus the word arrangement of literary and the word arrangement of students in written expression are compared. In the fifth part of same subject continues but how the primary school students’ develops in word arrangement from fourth class up to eight class is tried to shown by using the result of two master thesis with different writers and classes.
In the first part the necessity of the work, the aim and the methodology, in the second part explanation of the terms and concepts about the word arrangement, in third part short information about Tarık Buğra’s life and workings is given, in fourth part the comparison of Tarık Buğra and primary school eight class students’ written expression, in fifth part comparison and interpretation of primary school fourth, sixth and eight classes’ word arrangement and in sixth part the conclusions that are made are presented.
It is seen that the word arrangement that students use in written language is similar to that used in literary written language, sentences are mostly set up in verbal form and regularly, as the number of words increase in the sentences the frequency level is decrees, there is no significant increase in the elements in their written expression as the students passes to a upper class.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]