8-10 Yaş Arası Çocuklarda 12 Haftalık Tenis Antrenmanlarının Görsel ve İşitsel Reaksiyon Zamanına Etkisinin İncelenmesi
Özet
Reaksiyon zamanı bir çok spor branşında belirleyici bir kriterdir ve uzun yıllar
yapılan çalışmalar ile reaksiyon zamanının kısaltılması yoluna gidilmiş ve gidilmeyi
zorunlu hale getirmiştir.
Algılarımız yönünden, özellikle uyaranlar açısından, sp orda rakiplerimizden
biraz daha önce harekete geçebilmemizi sağlam ada reaksiyon zamanının kısalığı
ayrıca önem taşımaktadır. Branştan branşa da reaksiyon z amanın önemi
değişebilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, 8-10 yaş arasındaki çocuklara 12 haftalık tenis
antrenmanlarının görsel ve işitsel reaksiyon zamanına etkisinin incelenmesidir.
Araştırmamız da, modern tenis teknik ve taktik öğretme yöntemleri kullanılarak
hazırlanan 3 aylık antrenman programı 8, 9 ve 10 yaşları arasındaki deneklere
uygulandı. Deneklere haftada 3 gün birer buçuk saat süreyle antrenman yaptırıldı.
Araştırmamıza, Afyonkarahisar il merkezindeki FSM tenis kulübünde gönüllü
tenis eğitimi almak isteyen 24 kız ve 30 erkek toplam 54 öğrenci denek olarak katıldı.
Denekler, antrenman öncesi (birinci ölçüm) ve antrenman sonrası (ikinci ölçüm)
olmak üzere iki ölçüme tabi tutuldu. Bu ölçümlerde deneklerin; boy ve vücut ağırlıkları, sağ el, sol el sese ve ışığa karşı reaksiyon z amanları, sağ el ve sol el
kavrama kuvvetleri, esneklikleri, anaerobik güç değerleri ölçüldü. Yaş ve
cinsiyetlerde ön test (birinci ölçüm), ve son test (ikinci ölçüm) arasındaki farklılığın
tespiti için Wilcoxon işaret sıra sayıları testi uygulandı . Bu çalışmada istatistiksel
sonuçların elde edilmesi için SPSS 16.0 paket programı kullanıldı. İlgilenilen
değişkenler arasındaki anlamlılık değerleri p<0,01 ve p<0,05 olarak belirlendi.
Araştırmamızda, denekler yaş gruplarına göre, b irinci grup 8 yaş, ikinci grup
9 yaş ve üçüncü grup da 10 yaş olarak oluşturuldu. Her grup da 8 kız ve 10 erkek
denek yer aldı. 8 yaş erkek deneklerin boy ortalaması 129,5 cm, aynı yaş grubu
kızların boy ortalaması 130,8 cm dir. 9 yaş erkek grubunun boy ortalaması 135,8 cm,
aynı yaş kız grubunun boy ortalaması 132,1 cm dir. 10 yaş erkek grubu boy
ortalaması 144,6 cm, aynı yaş kız grubu boy ortalaması ise 145,0 cm dir.
8 yaş erkek deneklerin kilo ortalamaları 27,3 kg, aynı yaş kız grubu kilo
ortalamaları 27,7 kg dır. 9 yaş erkek grubunun kilo ortalaması 36,7 kg, aynı yaş kız
grubunun kilo ortalaması 34,0 kg dır. 10 yaş erkek grubu kilo ortalaması, 39,8 kg,
aynı yaş kız grubu kilo ortalaması ise 40,6 kg dır.
Sonuç olarak, günde bir buçuk saat haftada 3gün ve 3 ay süreyle yapılan tenis
antrenmanları 8, 9 ve 10 yaş grubu erkeklerde ve kızlarda reaksiyon zamanl arını (ses
ve ışığa karşı) kısalttığı gözlenmiştir. Ayrıca tüm yaş gruplarında el kavrama
kuvvetlerini arttırdığı, 8 yaş kız ve erkek gruplarının esnekliklerini geliştirdiği
gözlendi. Bu değişiklikler istatistiki olarak 0.01 ve 0. 05 seviyelerinde anlamlılığı
ifade etmektedir.
Araştırmada elde edilen bir başka sonuçta 3 aylık antrenman sonrasında 10
yaş kız-erkek grupların ve 9 yaş grubu kızların anaerobik güçlerinde istatistiki olarak
anlamlı bir artma gözlenirken P<0,05, diğer yaş gruplarında kızlar ve erkeklerde
anaerobik güçlerde rakamsal olarak artma gözlenmesine rağmen bu durum
istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. The aim of this study is to inspect the effects of twelve -week tennis courses
on visual and auditory reaction times of the children between 8 and 10 years old. A
three week training program based on modern tennis learning techniques and tactics
has been prepared and implemented on children of 8, 9 and 10 years old. The
subjects were trained one and half hour three times a week.
24 female and 30 male students from FSM tennis club of Afyonkarahisar
attended to our study voluntarily. Subjects took one measurement before and one
measurement after training. In these measurements; heights, body weights, reaction
of right-left hands to light and sounds, grabbing power of right -left hands, flexibility,
anaerobic power values have been measured. For defining the age and sex difference
between pre (first measurement) and post (second measurement) tests, Wilcoxon sign
numbers test has been used. SPSS 16.0 package program has been used for
evaluation of statistical data. Meaningfulness value betwee n variables have been
found as p<0,01 and p<0,05.
Subjects were classified according to their age groups as the first group of 8
years olds, second group of 9 years olds and third group of 10 years olds. 8 females
and 10 males were allotted to each group. Height average of 8 years olds was 129,5
cm for males and 130,8 cm for females, for 9 years olds height average was 135,8 cm
for males and 132,1 cm for females and the height average of ten years olds was
144,6 cm for males and 145,0 cm for females.Weight average of 8 years old males was 27,3 kg and for females it was27,7
kg. Weight average of 9 years olds was 36,7 kg for males and 34,0 kg for females.
For 10 years olds, weight average was 39,8 kg for males and 40,6 kg for females.
Daily exercise of one and half hour three times a week for three months
showed that these exercises shortened the reaction times (for light and sound) of 8, 9
and 10 years old female and male students. These exercises also strengthened the
grabbing powers for all age groups and increased flexibility of 8 years old males and
females. These differences show a meaningfulness of 0,01 and 0,05 levels
statistically.
Another finding from the study was a meaningful rise for anaerobic powers of
9 and 10 years old females after a training of 3 months p<0,05. There was a
numerical increase in anaerobic powers of other students in other groups but this
situation was not found statistically meaningful
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3022Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [636]