İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Genel Başarıları, Matematik Başarıları, Matematik Dersine Yönelik Tutumları ve Matematik Kaygıları Arasındaki İlişki
Özet
Bu çalışmada İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygılarında yerleşkenin, cinsiyetin, matematik dersini sevip sevmemenin, öğretmenden memnun olup olmamanın, öğretmen davranışlarından not tehdidi algılayıp algılamamanın etkisi araştırılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Afyonkarahisar il merkezi ve kırsalında bulunan 14 ilköğretim okulundan uygun örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 510 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği ve Aşkar (1986) tarafından geliştirilen Matematik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler; betimsel istatistik, bağımsız örneklemler için t-testi ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayı analizi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda öğrencilerin genel notları, matematik notları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygılarının öğrenim gördükleri yerleşkeye göre istatistiksel olarak farklılık gösterdiği, bu farklılığın şehirde öğrenim gören öğrenciler lehine olduğu görülmüştür. Benzer şekilde öğrencilerin genel notları, matematik notları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygılarının cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği ve bu farklılığın da bayanlar lehine olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerin genel notlarını, matematik notlarını, matematik dersine yönelik tutumlarını ve matematik kaygılarını öğretmenden not tehdidi algılama faktörünün olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca, öğretmenden memnun olan öğrencilerin genel notlarının ve matematik dersine yönelik tutumlarının daha yüksek, matematik kaygılarının ise daha düşük olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan, matematik dersini seven öğrencilerin sevmeyen öğrencilerinkine göre matematik dersine yönelik tutumlarının istatistiksel olarak daha yüksek olduğu, matematik kaygılarının ise daha düşük olduğu görülmüştür. Ancak, matematik dersini sevme değişkeni ile öğrencilerin genel notları ve matematik notları; öğretmen memnuniyeti değişkeni ile öğrencilerin matematik notları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Son olarak, öğrencilerin matematik notları ile genel notları arasında pozitif yönlü ve yüksek düzeyde, matematik notları ile matematik dersine yönelik tutumları arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde, genel notları ile matematik dersine yönelik tutumları arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin matematik notları ile matematik kaygıları arasında, genel notları ile matematik kaygıları arasında, matematik kaygıları ile matematik dersine yönelik tutumları arasında negatif yönlü ve orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. In this study, the relationship between 5th grade students’ general achievement, mathematics achievement and attitude toward mathematics and mathematics anxiety was examined. In addition, the general success, the achievement of mathematics and the attitudes toward mathematics of the students have been searched. Related to the anxiety of mathematics, the effects of campus, gender, teacher satisfaction and the perception of teachers’ behaviours as a threat of mark have been examined.
The samples of the study were composed of totally 510 students from 5 th grade studying in 14 primary schools at Afyonkarahisar city center and rural areas and all those students were chosen via the appropriate sampling method. Math Anxiety Scala for Primary School Students which was developed by researcher and Math Attitude Scala which was developed by A§kar (1986) was used in the research. . The obtained data was analized with descriptive statistics, T Test for independent samples and Pearson Moments Correlation Coefficient Analysis.
In the result of the study, students’ general marks, math marks, their attitudes towards mathematic lesson and their anxiety for mathematic classes showed statistically significant differences according to the campuses where they studied, and also these differences were found to be in favor of the students studying in the city. Similarly, students’ general marks, math marks, their attitudes towards mathematic lesson and their anxiety for mathematic classes showed significant differences according to sex factor and that these differences also emerged in favor of women. However, it was seen that the factor of perceiving the mark as a threat from the teacher was negatively affected to the students’ general marks, math marks, their attitudes towards math lesson and their math anxiety. In addition, it was found that not only the general marks of the students who were pleased with the teacher were higher and relatively their attitudes towards the math classes were better but also the anxiety level for the math was lower. On the other hand when compared with the students who didn’t like the math lesson, the ones who liked it showed a high statistical attitude level to the math lesson and lower anxiety level for the math.But, a significant difference was not able to be found between the variable that was love of math & the general marks and math marks, also between the variable that was about teacher and the math marks of the students. Finally, it was found that there was a positive correlation and a highly meaningful relationship between the students’ math marks and general marks also found that there was a positive and middle level meaningful correlation between their general marks and their attitudes toward math lesson. It was found out that there was a negative and middle level correlation between the students’ math marks and their attitudes towards math lesson.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3135Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]