Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGünbayı, İlhan
dc.date2015-03-23
dc.date.accessioned2015-03-23T11:07:53Z
dc.date.available2015-03-23T11:07:53Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn1302-1265
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/3152
dc.description.abstractEvery educational organization has a climate that distinguishes it from other schools and influences behavior and feel of teachers and students for that school. Climate is the perceived subjective effects of the formal system, the informal style of managers, and other important environmental factors on the attitudes, beliefs, values and motivation of people who work in a particular organization and in a sense the personality of a school. This study examined the difference in the levels of the variables related to the school climate factors among the teachers teaching social science courses such as literature, foreign languages, sociology, psychology etc., the teachers teaching natural science courses such as maths, physics, biology etc. and the teachers teaching art, music and physical education. The data collected from a sample of 204 teachers from 9 urban schools serving general upper secondary education in the centre of Afyon and Usak cities in Turkey by means of the questionnaire developed by the researcher in fall and spring school semesters of 2001-2002. The questionnaire asked the participants to score the perceived school climate levels of the variables related to the organisational climate factors - organizational clarity and standards, autonomy, team commitment, member conflict, intimacy and support, risk, rewards - on the open-to-closed continuum. The data collected were analysed by Means and Analysis of Variance and Tukey HSD tests.en_US
dc.description.abstractSosyal bir sistem olan okul örgütünün formal yapısının, yöneticinin formal ve informal davranış biçimlerinin ve diğer çevresel etkenlerin, okul çalışanlarının tutumları, inançları, değer yargıları ve güdülerinde gözlenebilen öznel etkileri okulun örgütsel iklimi oluşturmaktadır. Bir okul ortamındaki örgütsel iklim, okuldaki bireyler tarafından algılanan, onların davranışlarını etkileyen ve onların davranışlarından etkilenen, göreli olarak süreklilik gösteren bir örgüt niteliği, okulun içsel özelliklerinin bir seti ve bir anlamda okulun kişiliğidir. Bu araştırmada lise öğretmenlerinin çalıştıkları okulların örgüt iklimine ilişkin algıları ve bu algılarının görev alanlarına göre farklılık gösterip göstermediği bulunmaya çalışılmıştır. 2001-2002 Öğretim 2001- 2002 Öğretim yılında Afyon ve Uşak kent merkezlerinde 9 genel lisede görev yapan öğretmenlerden alınan 204 kişilik bir örnekleme araştırmacı tarafından uyarlanan bir anket uygulanmıştır. Örgüt iklimi etkenleri örgütsel yapı ve standardlar, otonomi, takım ruhu, çatışma, destek ve arkadaşça ilişkiler, risk alma ve ödüllendirme olarak belirlenmiştir. Verilerin çözümlenmesi için Aritmetik Ortalamalar, Bir Yönlü Varyans Analizi ve Tukey HSD testi kullanılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSchool Climateen_US
dc.subjectOrganizational Climate Factorsen_US
dc.subjectHigh School Teachersen_US
dc.titleSchool Climate and Its Effects on High School Teachers in Different Teaching Categoriesen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalSosyal Bilimler Dergisien_US
dc.departmentA.K.Ü. , Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Yönetimien_US
dc.identifier.volume5en_US
dc.identifier.startpage171en_US
dc.identifier.endpage182en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayınıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster