Sınıf Öğretmenlerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri ile Fen Bilgisi Öz-Yeterlik Düzeylerinin Karşılaştırılması (Uşak İli Örneği)
Özet
Bu araştırmanın Uşak ilinde ilköğretim kurumlannda görev yapan 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin bilimsel işlem beceri düzeylerini ve fen bilgisi öz-yeterliliklerini ortaya koymak, çeşitli değişkenler açısından incelemek ve öğretmenlerin bilimsel işlem becerileri ile öz-yeterlilik düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Uşak ilinde görev yapan 154 sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına ulaşmak için “Bilimsel işlem beceri testi II” ve “Fen bilgisi öz-yeterlik anketi” ile veriler elde edilmiştir.
Araştırmada elde edilen sonuçlar öğretmenlerin bilimsel süreç becerinin orta düzeyde olduğu, kıdem arttıkça BSB düzeylerinin arttığı, genç öğretmenlerin 31 yaş üstü öğretmenlerden ve köyde görev yapan öğretmenlerin diğer yerleşim merkezlerinde görev yapan öğretmenlerden daha üst düzeyde bilimsel süreç becerisine sahip olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin cinsiyetleri, okuttukları sınıf düzeyleri, mezun oldukları okulun BSB düzeyleri üzerinde bir etkisi bulunmamaktadır. Öğretmenlerin fen bilgisi öz-yeterliliğinin ise ele alınan tüm değişken açısından bir farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. Son olarak da sınıf öğretmenlerinin bilimsel süreç becerileriyle fen bilgisi öz-yeterlilik düzeyleri arasında zayıf düzeyde de olsa anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür (r=0,21). The purpose of research was to investigate and compare the 4th and 5th grade elementary school teachers’ scientific process skills and scientific self-efficacies with several independent variables. The sample of this study was 154 4th and 5th grade elementary school teachers. Scientific Process Skill Test II and the Questionnaire of Scientific Self-efficacy were employed to measure the scientific process skills and self efficacies of the sample of elementary teachers.
After analyzing the data, the results show that elementary teachers have medium level scientific process skills. Additionally, newly beginner elementary teachers and the elementary teachers who have been working in village schools have significantly higher scientific process skills than those elementary teachers who are older than 31 years old and those elementary teachers who have been working in urban elementary schools. The scientific process skills of elementary school teachers statistically do not indicate any significant differences based on the gender of elementary teachers, the grade levels, and the school in which they graduated to become an elementary school teacher. The scientific self-efficacies of elementary teachers statistically do not present any significant mean difference based on the variables mentioned above. However, there is a weak relationship between elementary teachers’ scientific process skills and self¬efficacies even though the Pearson correlation coefficient is statistically meaningful
(r= 0,21).
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3177Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]