Resmi Bayram ve Törenlerin Kutlanma Şekilleri ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Üzerine Bir Değerlendirme (Afyonkarahisar İli Örneği)
Abstract
Okul yaşamında törenlerin bazı değerler ve davranışların kazandırılmasında çok büyük önemi ve katkısı olduğu muhakkaktır. Bu değerler milletleri millet yapan en küçük yapı taşlarının özünde olması gereken değerlerdir. Bu kazanıma giden en büyük köprü de ulusal bayram kutlamaları ve törenleridir. Bu önem araştırmacıyı, resmi bayram ve törenlerin kutlanma şekilleri ile ilgili öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerinin ve tutumlarının değerlendirilmesi yönünden araştırılmasına yöneltmiştir.
Araştırma da öncelikle törene ilişkin genel bilgiler verilmiş, ardından okulda düzenlenen törensel etkinliklerin değerlendirilmesine yardımcı olacak kavramlar, oluşumlar ve ölçütler ortaya konmuştur.
Araştırma verileri, Afyonkarahisar ilinin merkeze bağlı okulları ile kırsal kesimdeki okullardan rastgele seçilerek, toplam 11 ilköğretim okulundaki 8. sımf öğrencilerine ve öğretmenlere uygulanan 34 maddelik anket formu ile toplanmıştır. Ayrıca, ankette, öğretmen ve öğrencilerin ulusal bayram günlerinde düzenlenen tören ve diğer kutlama etkinlikleri ile ilgili önerilerini yazabilecekleri bölüm ayrılmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgular, ulusal bayram günlerinin kutlanmasında birlikteliğin sağlanamadığını, belli başlı öğrenciler dışında etkin bir görev dağılımının yapılamadığını, genellikle resmi törenlerle yetinildiğini ve bu nedenle oyun çağında olan çocuklara bu törenlerin sıkıcı geldiğini, bugünkü çerçevelerinde düzenlenen törenselliklerin amaçlarına tam olarak ulaşamadıklarını ortaya koymuştur. Bu nedenle, ulusal bayram günlerinin resmi törenler dışında öğrenci, öğretmen ve halkın etkin katılımının sağlanabileceği, ilgi ve beklentilerine cevap verebilecek şekilde değişik törensel etkinliklerin düzenlenerek, şenlik havasında kutlanması önerilmektedir. It is certain that the ceremonies in school life has a great effect and importance on gaining cultural values and behaviours. These cultural values are the fundamental values in the base structural properties of nations to become real nastions. Thus the greatest bridge towards the success is the celebration of national festivals and ceremonies. This importance directs researcher to researh and evaluate the effect of celebration style of official festivals and ceremonies by teacher’s and student’s point of view.
In the research, firstly general information about ceremonies has been given, then, criterion helping the evaluation of ceremonial activities in school has been placed. Afterwards, national festival ceremonials, festivalisation of national days and recent activities and ceremonies have been analysed as a summary.
Research data have been collected by forms specially designed for teachers and students randomly selected from 8th degree classes of 11 primary schools located at Afyonkarahisar’s city center and pastoral zone. Furthermore, in form, a space for the suggestion of teachers and students about celebration activities held on national festival days have been placed. Researches has shown that a unity can’t be established during the days of national festivals, except for some selected students, there is no active special dispersion of duty made, generally contentation by official celebrations and thus for the children at the age of play have been bored of these celebrations, and finally researches put forward that purpose of the arrenged ceremonies hasn’t been exactly succeeded. Because of this reason, there is a suggestion of celebration of national festival days especially for students, teachers and people by arranging interesting activities to attract people to this celebrations as real festivals.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]