Anne - Baba ve Öğretmenlerin Okul Öncesi Çocuk Kitaplarını Değerlendirmesi
Özet
Araştırma, öğretmenlerin ve anne babaların okul öncesi çocuk kitaplarını nasıl değerlendirdikleri ve bu kitaplarda hangi özellikleri dikkate almaları gerektiği konusunda görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, 2006-2007 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ili ilköğretim okulları bünyesinde bulunan anasınıfı ve anaokullarında görev yapan öğretmen ve usta öğreticiler ve bu kurumlarda eğitim gören çocukların velileri üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın örnekleminde toplam 88 tane anasınıfı ve anaokulu (21 köy, 16 kasaba ve 51 şehir okulu) bulunmaktadır. Bu kurumlarda görev yapan toplam 137 öğretmen ve bu okullarda öğrenim gören öğrencilerin velileri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Okul öncesi çocuk kitaplarına ilişkin anne baba ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan 27 soruluk anket formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler SPSS for Windows paket programından yararlanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde one-way ANOVA ve independent samples T testi uygulanmıştır.
Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin eğitim durumları ile kitabın çocukta istenilen davranış değişikliği sağlaması arasında farklı düşünceler ortaya çıkmıştır. Lisans mezunu olan öğretmenlerin, lise mezunu olan öğreticilere göre kitabın ”çocukta istenilen davranış değişikliği sağlaması” konusunda daha olumlu düşüncelere sahip olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin mesleki kıdemi ile çocuk kitaplarını değerlendirmeleri arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür: 15 yıl ve üstünde görev yapan öğretmenlerle, 1-5 yıl arası görev yapan öğretmenlerin fikirleri karşılaştırıldığında, 1-5 yıl arası görev yapan öğretmenlerin kitapta “farklı kültürlerden de bahsedilmiş olması” fikrine daha olumlu yaklaştığı ortaya çıkmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde resmi kurumlarda çalışan velilerin, diğer kategorilerdeki mesleklere sahip olan velilere göre kitap seçimi konusunda daha hassas oldukları ve detaylara daha çok dikkat ettikleri sonucu ortaya çıkmıştır. Okul öncesi dönemde olan anne-babalarının cinsiyetleri ile çocuk kitaplarını değerlendirmeleri arasındaki farklılıklara bakılmıştır. Buna göre, babaların kitap kapağı, kitapta yazıdan çok resim bulunması, şiddet ve korku unsurlarının bulunmaması, hikâyenin bir plan dâhilinde anlatılması, farklı kültürlere yer verilmesi, çocuğun sebep-sonuç ilişkilerini kavraması, hayal dünyası ile gerçek dünya arasında bir köprü kurması ve kitabın çocuğa drama yapmasına imkân vermesi konusunda annelere göre daha az duyarlılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. The research was performed in order to determine have the teachers and parents put the books of children of kindergarten age to use and which features they pay attention.
In this research the common researching model the research contains the teacher who has performed their duties in kindergarten schools of Afyonkarahisar during 2006¬2007 semester and skilled trainers and the parents whose children have studied in the same schools. There are 81 villages, 16 towns and 51 cities’ school in this research. The teachers which has been teaching in these schools and the students which has been studying become model for this research.
The poll consisting of 27 questions which was prepared by the owner of this research was used to determine thoughts of the parents and the teachers about the books of children of kindergarten age. The data which was acquired at the end of this research was evaluated by using SPSS for Windows. One Way Anova and Independent Samples T Test were carried out on the analyze of data.
In this research these conclusions have been reached. The differences came into existence between the the education of the teachers who have been teaching in kindergarten schools and the change of behaviors which the books leads the children.
It was discovered that the teachers which graduated from the university have made positive thoughts about providing the children with the chance of expected behaviors that the others who graduated from the high school.
There are great differences between the length of issues of the teachers who have been teaching in kindergarten schools and evolution of the children books. When comparing the thoughts of the teachers who have been teach for more than 15 years with the others who have been teaching for one or five years. It is understood that the teachers who have been teaching for one or five years deal with the topic which is about the mention of the different all the more calmly.Thanks to data which was obtained from the research. It is concluded that the parents who work for government are more sensitive and pay more attention about the selection of the books than the others.
It is examined that during kindergarten’s period parents make connection between the selection of the book and gender. According to this it is discovered that the fathers show less sensitivity than the factor on front page of the backs not including violence and fear explaining the story according to plan paying attention to different culture comprehending cause and effect, building the bridge between the real world and imagined things the books’ providing the students with performing drama.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3194Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]