İlköğretim Öğrencilerinin Bitkiler Hakkındaki Alternatif Kavramları
Abstract
Bu çalışmada ilköğretim öğrencilerinin “bitki” kavramı ile ilgili
alternatif kavramlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
2., 4. ve 6. sınıflarda öğrenim gören toplam 60 öğrenci ile özel bir odada
yaklaşık 20-30 dakika süren karşılıklı görüşmeler yapılmıştır. Çalışma iki
aşamada gerçekleştirilmiştir. Bunlar sırasıyla şu şekildedir: (1) her bir
öğrenciye “Sizce bitki nedir?” sorusu yöneltilerek bitki kavramını
tanımlamaları istenmiştir, (2) her bir öğrenciden 5 bitki ismi söylemesi
istenmiştir, (2) bitkiler, .bitki olmayan canlı varlıklar, cansız varlıklardan
oluşan toplam 20 adet renkli orijinal fotoğraf seçilmiş ve bunların her biri
öğrenciye ayrı ayrı gösterilerek “bu nedir?” veya “bu bir bitki midir?”
soruları yöneltilmiştir. Cevap alındıktan sonra bu cevabın altında yatan
gerçeği ortaya çıkarmak amacıyla “niçin?” sorusu ile devam edilmiştir.
Sonuç olarak öğrencilerin bitki kavramlarının çiçek, yaprak veya ağaç gibi
oldukça genel kategoriler içerdiği, bitkileri dış görünüş, fizyolojik özellikler
ve bitki sınıflarını dikkate alarak tanımladıkları, bunlar içerisinde hem
bilimsel geçerliliği olmayan hem de bilimsel geçerliliği olan ifadelerin yer
aldığı, öğrencilerin en genel bitki modelinin “Toprakta büyüyen, kök, gövde
veya yapraklara sahip ağaçlar, çiçekler veya çayırlar” olduğu görülmüştür.
Ayrıca öğrencilerin mantarın bitki olduğu kavram yanılgısı gibi bazı kavram
yanılgılarına sahip oldukları bulunmuştur. Sonuçlar literatür bilgisiyle
karşılaştırılmış ve öneriler geliştirilmiştir. The purpose of the study was to explore primary school students’
alternative concepts related to the “Plants”. For this purpose, 60 students
coming from 2nd, 4th, and 6th grades were interviewed around 20-30 minutes
in a special room. The study was carried out in two parts. The first part was
asking a question to every student “what is your definition about plant?” and
every student was encouraged to give an answer for this question. In the
second part, first, students were asked to give the names of five plants and
later every student were individually exposed the carefully selected 20 color
pictures. In the following, two questions were asked to them. The first one
was “What is this?” and the second one was “Is this a plant”. According to
their answers, in order to find what are the real reasons at the behind of their
answers, “Why” question was conveyed to them. In the result, students’
conceptions for plants generally correspond to general plant sections such as;
flowers, leaves, and trees. Some of their definitions are scientifically correct
while some of them not. Students’ plant model generally is “Growing up in
the ground, mainly trees or grasses having root, stem or leaves, and flowers”.
Additionally, it was found that students had some misconceptions such as
accepting fungi as plant. The results were compared with other research
results and some suggestions are proposed.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
5Issue
2Collections
- Cilt 5 : Sayı 2 [17]