İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri (Uşak İli Örneği)
Abstract
Bu araştırma, resmi ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin değişim yönetiminin; okulda değişim ihtiyacını belirleme; okulu değişim sürecine hazırlama, okulda değişimi uygulama ve değişimi değerlendirme boyutlarında ne derecede yeterli olduklarını okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin algılarına göre saptamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, katılımcıların her bir boyuttaki algılarının görev değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı saptanmak istenmiştir.
Araştırmanın evreni Uşak İli sınırları içerisinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler ve yöneticilerden oluşmaktadır. Araştırmanın evreninde 175 resmi ilköğretim okulu bulunmaktadır. Bu resmi ilköğretim okullarında, 1669 öğretmen ve 286 okul yöneticisi (müdür ve müdür yardımcısı) görev yapmaktadır. Bunları temsilen örnekleme girecek öğretmen sayısı 375; örnekleme girecek yönetici sayısı 85; örnekleme girecek
ilköğretim sayısı 85 olarak üç alt örneklem belirlenmiştir. Örneklemi oluşturan katılımcılara, araştırmacı tarafından geliştirilen ‘‘Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterliklerini Değerlendirme Anketi’’ uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında çözümlenmiştir. Katılımcıların algılarına göre okul yöneticilerinin değişimi yönetme boyutlarındaki yeterlik düzeylerinin; görev değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi için t-testi uygulanmıştır.
Araştırma bulguları, resmi ilköğretim okul yöneticilerinin algılarına göre yöneticilerin, değişimi yönetme ‘‘okulda değişim ihtiyacını belirleme’’ ve ‘‘okulu değişim sürecine hazırlama’’ boyutlarına ilişkin yeterliklerinin, ‘‘çok’’ düzeyinde olduğunu; ‘‘okulda değişimi uygulama’’ ve ‘‘değişimi değerlendirme’’ boyutlarına ilişkin yeterliklerinin ise ‘‘pekçok’’ düzeyinde olduğunu göstermiştir.
Öğretmenlerin algılarına göre ise yöneticilerin, değişim yönetiminin tüm boyutlarına ilişkin yeterlik düzeyleri ‘‘orta’’ düzeyindedir. Ayrıca, araştırma bulguları, katılımcıların, okul yöneticilerinin değişim yönetiminin tüm boyutlarındaki yeterlik düzeylerine ilişkin algılarının; görev değişkenine göre anlamlı şekilde farklılaştığını göstermektedir. This research aims change managements of school managers who work in formal basic education school to determine change necessity in school to prepare school to change progression, carring out change in school in evoliating the change of dimensions what degrees to become competency. To be evaluated according to school administers and teachers understanding to determine. In addition, according to the change of duty it had been wanted stabilize to differentiate. The impression of in each dimension of participant is formed from teachers and administers. The area of research the area of this research is formed from teachers and administers who work in formal basic education schools in Usak region. In each part of research there are 175 formal basic education, 1669 teachers and 286 administers work in these formal basic education schools. 375 teachers give an example of these research, 85 administers givean example of this research .There are 85 basic education schools and it had been determined three sample. Participants who are formed the sample (research) had been carried out by researcher who developed school administers changes. The competency of managing school administers change evaluation public survey it had been dissolved in SPSS
software. According to participans understanding the level competency in school administers change in dimension managing; t-form had been carried out to understand to determine there is a difference or not. Finding of research, according to understanding formal basic education schools administers, change managing. Finding necessity change in school and to prepare school to the some change. According to the competency of dimension, the level is good, carring out change in school and evalation change, it had been showed rt is very good according to dimensions competency. According to understanding of teachers the level of competency dimension change of administers is not good (normal) medium. In addition, findings of research participents school administers change the understanding according to the level of competency it has been showed according to the changeable of duty whole dimension administers.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]