İlköğretimde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Yönteminin Kullanımına İlişkin Sosyal Bilgiler/Sınıf Öğretmenlerinin Tutumları
Abstract
Bu araştırmada amaç, çağdaş eğitim uygulamaları doğrultusunda ve yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde uygulaması önem kazanan ve yaygınlaşan Proje Yönteminin İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersleri Öğretiminde kullanımının; derse katılım ve ilgi, beceri gelişimi ve öğretim ortamı açısından yöntemin yararlarına yönelik öğretmen tutumlarını ortaya çıkarmaktır.
Bu amaçla, proje yönteminin eğitimde kullanımı esnasında ve sonrasında ortaya çıkabilecek olası durumları, yararları ve sınırlılıkları ifade edecek nitelikte 24 sorudan oluşan likert tipi ölçek oluşturulmuştur. Bu ölçek, örneklem olarak seçilen 2008-2009 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılında Van ili Muradiye ilçesinde ilköğretim okullarında görev yapan sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinden oluşan 120 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla tanımlayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Cinsiyetler arası anlamlı bir farklılık olup olmadığı ile branşlar arası anlamlı bir farklılık olup olmadığı t testi kullanılarak ölçülmüştür.
Sonuç olarak ise araştırma grubunu oluşturan sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin, proje yöntemini kullanmanın eğitime olumlu katkı sağladığı görüşü çıkmıştır ve tutumlarının olumlu olduğu görülmüştür. Ayrıca değişkenler arasında anlamlı bir farklılık gözetilmemiştir. The aim of this research is to detect teacher’s approach towards benefits of usage of Project Method which becomes widespread and more of an issue within the frame of constructivist approach and contemporary education applications in the teaching of social sciences lessons in elementary education in terms of skill improvement and learning environment participation and attention to the lesson. For that purpose, likert scale, composed of 24 questions having qualification expressing advantages and restrictions and situations after or in due course of usage of Project Method in education, is generated. This scale is performed to a group, chosen as a sample, consisting 120 fellows who are elementary school teachers and social science teachers carrying out a duty in Muradiye District, Van, at the time 2008-2009 academic year second semester. All the data acquired are evaluated. Descriptive coefficient and reliability analyses are performed to determine the construct validity of scale. Significance level is taken as 0, 05 during research. It is measured by using t-test that whether there is significant difference between gender or not and whether there is significant difference between branches or not. As a conclusion, an argument by social science teachers and elementary school teachers in sample group examined is observed as using project method has affirmative contribution to education and it is observed that they have positive attitudes towards method. In addition, there is no significant difference between the parameters.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]