İlköğretim 4. ve 5. sınıf fen bilgisi deneylerinin yapılma düzeyleri
Abstract
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim birinci kademede görev yapan 4 ve 5. sınıf öğretmenlerinin Fen Bilgisi dersi ünitelerinde yer elen deney ve etkinliklerini yapma ve amaçlarına ulaşma düzeylerine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. 4 ve 5. sınıf Fen Bilgisi derslerindeki deney ve etkinlikler incelenerek, deneylerin yapılıp-yapılmadığı, amacına ulaşılıp ulaşılmadığını kontrol etmek amacıyla hazırlanan sorulara verilen cevaplar, frekans ve yüzdelerine göre analiz edilmiştir.
Ankete katılan 4.sınıf öğretmenleri fen bilgisi ünitelerinde yer alan 47 deney ve etkinliklerin yapılma düzeyi ile ilgili olarak, en fazla yapılan deney sayısının 34 (%50 ve üzeri), %50 ve altında olanların sayısı 13 olarak belirtmişlerdir.
Araştırmaya katılan 5.sınıf öğretmenleri 61 deneyden en fazla yapılan deney sayısının 50 (%50 ve üzeri), olduğunu ve bu deneyler arasından %50 ve altında olanların sayısı 11 iken en az yapılan %25 ve altındaki deney olmadığı belirtmişlerdir.
Yapılan araştırmanın sonucunda; 4. sınıf öğretmenlerinin fen bilgisi deney ve etkinlikleri yapma düzeyi 5. Sınıf öğretmenlerine göre düşük olduğu görülmüştür. Az düzeyde yapma nedenlerini şu şekilde belirtmişlerdir: deney araç gereçlerinin eksik olması, zamanın yetersiz olması, öğretmenlerin kendilerini yeterli bulmamaları, deney düzeneğinin hazır olması, mevsimin uygun olmaması, deneyin gerekli görülmemesi, deneyle ilgili araç-gereçlerden bazılarının dış çevreden getirilmesi gereği, deneyde yer alan canlılardan öğretmenlerin tiksinmesi ve konuların soyut bulunmasıdır, atam modeli gibi. The purpose of this study was to explore the degree of achievement of primary school 4th and 5th grade science experiments and activities including on the units of science courses. According to percentages and freguencies, 4th and 5th grade science experiments and activities were analyzed with the answers of elementary teachers to the questions whether they were done or not and whether the purposes of those experiments and activities were achieved or not.
4th grade elementary teachers acknowledged that the number of the most achieved 4th grade science experiments and activities was 34 (above fifty percent rate) and the number of the least achieved 4th grade science experiments and activities was 13 (below 50 percent rate ) within 47 science experiments and activities.
5th grade elementary teachers stated that the number of the most achieved 5th grade science experiments and activities was 50 (above fifty percent rate ) and the number of the least achieved 5th grade science experiments and activities was 11 (below 50 percent rate ) within 61 science experiments and activities.
In the result, the extend of achievement of 4th grade science experiments and activities less than that of 5th grade science experiments and activities. The 4th and 5th grade elementary teachers explained reasons of this result, such as; the lack of science experiment tools, of time, un-preparedness of teachers, the wrong seasonal time of experiments, the unnecessary experiments for students, the supplying some of tools from outside, the dislike of some living organisms by teachers and some experiments covering abstract subjects like atomic model.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]