Bürokrasi ve İlköğretimde Örgütsel Sağlık
Özet
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu öğretmenlerinin görüşlerine
göre, ilköğretim okullarındaki bürokrasi ile örgütsel sağlık arasındaki ilişkiyi
incelemektir.
Çalışmanın evrenini, 2004–2005 öğretim yılında Afyonkarahisar ili
merkezinde bulunan beş veya daha fazla öğretmenin çalıştığı 71 ilköğretim
okulundaki 1380 öğretmendir. Özel okullar analizden çıkartılmıştır.
Örneklem 40 okuldaki 400 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın
örneklemini belirlemede tabakalı örnekleme kullanılmıştır. Her okulda
belirlenen sayıda öğretmen, tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırmada
kullanılan ölçme aracı Yücel(1999)’in geliştirdiği ‘bürokratikleşme anketi’
ile Hoy, Tarter ve Kottkamp (1991)’ın geliştirdiği ‘İlkokullar için Örgütsel
Sağlık Envanteri’dir. Kullanılabilir olarak geri dönen anket sayısı 340’dır.
Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon, t-testi,
regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada bürokrasinin örgütsel sağlık
üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, bürokrasi örgütsel sağlığın
bütün boyutlarını etkilemektedir. Öğretmen görüşlerine göre bürokratik okul
sağlıklı okuldur. Örgütsel sağlık üzerindeki en etkili bürokrasi boyutu ise
kuralların takibidir. The purpose of this study was to explore relationship between
bureaucracy and organizational health in elementary schools, according to
opinions of elementary school teachers.
The population of study was 1380 teachers in 71 elementary schools
in Afyonkarahisar that employed 5 or more teachers in 2004-2005 school
year. Private schools were excluded from the analysis.
The sample was composed of 400 teachers in 40 schools. The
stratified sampling has been used to determine the study’s sample. Determined number of teachers in all schools were randomly selected. In the
study ‘bureaucratization questionnaire’ which developed by Yücel (1999)
and ‘Organizational Health in Elementary Schools (OHI-E)’ which
developed by Hoy, Tarter and Kottkamp (1991) have been used for
measuring instruments. The number of questionnaires which returns as
usable were 340.
Frequency, percentage, mean, standard deviation, correlation, t- test,
regression analyses were used to analyze of data. It was found that
bureaucracy influenced on organizational health in the study. Furthermore,
bureaucracy effects all organizational health dimensions. According to
opinions of teachers, bureaucratic schools are healthy schools. Following
the rules is the most efficient dimension of bureaucracy on organizational
health.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
6Sayı
2Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3388Koleksiyonlar
- Cilt 6 : Sayı 2 [18]