• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • AKÜ Yayınları
  • AKÜ Dergileri
  • Sosyal Bilimler Dergisi
  • 2004
  • Cilt 6 : Sayı 2
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • AKÜ Yayınları
  • AKÜ Dergileri
  • Sosyal Bilimler Dergisi
  • 2004
  • Cilt 6 : Sayı 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Üniversite Öğrencilerinin Güç Mesafesi ve Belirsizlikten Kaçınma Algıları Üzerine Bir Araştırma

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (112.3Kb)

Date

2004

Author

Terzi, Ali Rıza

Metadata

Show full item record

Abstract

Kültürler arasında var olduğu ileri sürülen farklılaşmanın boyutlarından olan güç mesafesi ve belirsizlikten kaçınma özelliklerinin üniversite öğrencileri tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmanın konusu üniversite öğrencilerinin güç mesafesi ve belirsizlikten kaçınma kültürel özellikleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırma Giresun Eğitim Fakültesi Sınıf öğretmenliği üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırma evreninden basit rastlantısal yöntemle örneklem alınarak 203 öğretmen adayına anket uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesi aritmetik ortalamalar ile yapılmış, ilişki çözümlemelerinde bağımsız t-testi, pearson momentler korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının belirsizlikten kaçınma düzeyleri “çok” düzeyinde, güç mesafesi değerleri ise “orta” düzeyde bulunmuştur. Kız öğrencilerin belirsizlikten kaçınma değerleri erkek öğrencilerden yüksek, erkek öğrencilerin ise güç mesafesine yönelik değerleri kız öğrencilere nazaran daha yüksektir. Belirsizlikten kaçınma ve güç mesafesi boyutları arasında olumlu bir ilişki vardır. Araştırma bulguları daha önceden bu konuda yurt içinde ve yurt dışında yapılan araştırma bulgularını desteklemektedir.
 
The purpose of this study is to examine how power distance and uncertainty avoidance which are dimensions of differences thought to exist among cultures are being perceived by university students. It is a descriptive study. Research has been conducted on third and fourth class students in Education Faculty of Giresun in Turkey. The questionnaire has been applied to 203 teacher candidates who have been chosen randomly. In data analyzing arithmetical means, in relationship analyzing independent t-test and pearson moments correlation coefficient are used. At the end of the study teacher candidates’ level of uncertainty avoidance has been found out to be “high”, and power distance rate “middle”. Female students’ level of uncertainty avoidance is more than that of male students and male students’ rates about power distance are more than the female students. There is positive correlation between uncertainty avoidance and power distance dimension. The results of the research support the previous researches.
 

Source

Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

6

Issue

2

URI

http://hdl.handle.net/11630/3407

Collections

  • Cilt 6 : Sayı 2 [18]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@AKÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Afyon Kocatepe University || OAI-PMH ||

Afyon Kocatepe University Library, Afyon, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Afyon Kocatepe University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@AKÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.