• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • AKÜ Yayınları
  • AKÜ Dergileri
  • Sosyal Bilimler Dergisi
  • 2004
  • Cilt 6 : Sayı 2
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Rektörlüğe Bağlı Birimler
  • AKÜ Yayınları
  • AKÜ Dergileri
  • Sosyal Bilimler Dergisi
  • 2004
  • Cilt 6 : Sayı 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bazı Değişkenler Açısından Türkçe Dersinde Okuduğunu Anlama

Thumbnail

View/Open

Makale Dosyası (118.1Kb)

Date

2004

Author

Anılan, Hüseyin

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırma; ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi hedef davranışların gerçekleşme düzeylerini belirlemek amacıyla, toplam 9 okulda 997 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi toplama formunu içeren anket ve okuduğunu anlama testinden elde edilen puanlarla toplanmıştır. Araştırma sonucunda, okuduğunu anlama becerisi hedef davranışların gerçekleşme düzeyinin, özel okullarda, resmi okullara oranla daha yüksek olduğu bulunmuştur. Beşinci sınıf Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisi hedef davranışların gerçekleşme düzeyi, erken yaş grupları açısından, özel ders alan veya dershaneye giden öğrenciler açısından, kendilerine ait bir çalışma odasının olmasından, anne ve babanın eğitim düzeyinin yüksek olmasıyla ve aile gelir seviyesinin iyi olmasından olumlu olarak etkilenmekte, ailenin tek çocuğu olması olumsuz etkilemekte, cinsiyetin ise bir etkisi olmamaktadır.
 
The study was conducted on 997 students in 9 schools in order to get data about the realization levels of target behaviors as to the comprehension skills of 5th grade students in Turkish classes. The data were obtained through the final points from a questionnaire which also included a personal information form and a comprehension test.
 
As a result of the study, it was found out that the realization levels of target behaviors as to the comprehension skills of the 5th grade students were higher in private schools than in state schools. The realization levels of target behaviors as to the comprehension skills of the 5th grade students were positively affected from early age groups, in terms of the students taking private lessons and/or attending private schools, in terms of the students who had their own study or not, in terms of the education levels of the student’s parents and in terms of the high income of the family, while being the only child in the family affected the realization levels negatively. Sex was not an influencing factor.
 

Source

Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

6

Issue

2

URI

http://hdl.handle.net/11630/3414

Collections

  • Cilt 6 : Sayı 2 [18]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@AKÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeCitationInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Afyon Kocatepe University || OAI-PMH ||

Afyon Kocatepe University Library, Afyon, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
Afyon Kocatepe University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@AKÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.