Nöroşirürji Kliniğinde Yatan Hastaların Hemşirelerden Beklentileri ve Mevcut Uygulamalar
Abstract
Hasta memnuniyeti, sağlık hizmetlerinin bir sonucu ve genellikle bakım kalitesinin
bir göstergesi olarak kabul edilmektedir. Aynı zamanda, hemşirelik bakımının
değerlendirilmesi ve kalitenin belirlenmesinde bir geri bildirim sağlamaktadır. Hasta beklentilerinin karşılanması hasta memnuniyetinin sağlanmasında önemli bir
etkendir. Çalışmamızda nöroşirürji kliniğinde yatan hastaların hemşirelik bakımına
ilişkin beklentileri ve karşılanma durumu sorgulanarak hastaların hemşirelik bakım
hizmetlerine dair düşünceleri hakkında bilgi edinilmesi ve bu bilgiler ışığında
hemşirelik bakımının kalitesinin geliştirilmesi amaçlandı.
Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Ahmet Necdet Sezer Araştırma ve
Uygulama Hastanesi’nde, Ocak 2008-Eylül 2008 tarihleri arasında, Nöroşirürji
Kliniği’nde yatarak tedavi gören 90 hasta üzerinde gerçekleştirildi. Verilerin elde
edilmesinde; Kişisel Bilgi Formu ile birlikte Newcastle Hemşirelik Bakımından
Memnuniyet Ölçeği ve Hemşirelik Bakımına İlişkin Beklentiler ve Karşılanma
Durumu Soru Formu kullanıldı. Verilerin değerlendirmesinde; yüzdelik dağılımlar,
one way ANOVA, t- testi, ki-kare testi uygulandı.
Yaptığımız çalışmada hastaların %41,1’inin 40-59 yaş grubunda, %66,7’sinin
kadın, %86,7’sinin evli, %53,3’ünün ilkokul mezunu oldukları, %63,3’ünün ev
hanımı ve %98,9’unun bir sosyal güvencesinin olduğu belirlendi. Ayrıca hastaların
%85,6’sının daha önce hastane deneyiminin olduğu, %81,1’inin kendi isteği ile
hastaneye başvurmuş olup yatışının yapıldığı ve %71,1’inin 1-10 gün arasında
hastanede yatmakta olduğu saptandı. Hastaların büyük bir kısmının aldıkları
hemşirelik bakımından memnun ya da çok memnun olduğu, genel memnuniyet
düzeyinin 73,32±13,42 olduğu belirlendi. En yüksek 3,91±0.80 memnuniyet
ortalaması “hemşirelerin mahremiyetinize gösterdikleri saygıdan”, olmasına karşın
en düşük memnuniyet ortalaması 3,39±1,08 ile “hemşirelerin size durumunuz ve
tedavinizle ilgili yeterli bilgi vermelerinden” olduğu saptandı. Hastaların yaşı,
cinsiyeti, eğitim durumu, mesleği, medeni durumu, sosyal güvence durumu, daha
önceki hastane deneyimi, hastaneye yatış şekli ve yatış süresinin hemşirelik
bakımından memnuniyetlerini etkilemediği saptandı. Hastaların hemşirelerden
beklentilerini ve karşılanma durumların sorguladığımız bölümde genel olarak
hastaların hasta kabulüne ve tedaviye ilişkin beklentileri yüksek iken günlük yaşam
aktiviteleri ve ziyaretlerle ilgili beklentileri daha düşük bulundu
Sonuç olarak; nöroşirürji kliniğinde yatan hastaların aldıkları hemşirelik
bakımından genel olarak memnun oldukları ancak hastaların kliniklere kabulü, tetkik
ve tedaviler , hastalığın gidişatı konularında hastaların daha fazla bilgilendirilmesi ve hastalarla daha fazla iletişim kurulması gerektiği saptandı. Memnuniyet düzeyini
artırmak amacıyla hemşirelere hasta memnuniyeti ve hasta memnuniyetini etkileyen
faktörler hakkında hizmet içi eğitim verilmesi önerilebilir. Patient satisfaction is accepted as the result of service and an indicator about quality
of service. At the same time patient satisfaction analyses are reliable data to evaluate
the nursing care and to define the quality of care. Level to be met of patients
expectations is an important indicator for patient satisfaction. In our study we aimed
both to get knowledge thoughts of patients about nursing care by questioning
expectations of inpatients in neurosurgery clinic and to develop the quality of nursing
care.
The research carried out on 90 inpatient in Neurosurgery Clinic of Afyon
Kocatepe University Ahmet Necdet Sezer Research Hospital between Jauary 2008
and December 2008. To analyse the data we used Form of Personal Information,
Newcastle Satisfaction with Nursing Care Scale, and The Expectation From Nursing
Care and Current Practices Questionaire. The data analysed by persentage
distrubition, one way ANOVA test, t test, and ki-kare test.
In the study, %41,1 of patients were 40-59 years, %66,7 were female, %86,7
were married, %53,3 had graduated from primary school, %63,3 were housewives
and %98,9 of patients had health insurance. Also %85,6 of patients were hospitalized
in past, %81,1 of patients applied by themselves and hospitalized, %71,1 of them
stayed for 1-10 days in clinic. In the study the level of patients’ satisfaction with
nursing care during their recent hospital stay are investigated. Most of patients were
rated their satisfaction “quite satisfied” and “very satisfied”. In generally the level of
satisfaction score was 73,32±13,42. The highest score about mean of satisfaction
level was 3,91±0,80 “the amount of privacy nurses gave you”, and the lowest score
was 3,39±1,08 “the amount of information nurses gave to you about your condition
and treatment”. And patients ages, gender, educational status, professional status,
marital status, previous hospital experiences, staying mode and staying period were
not efficient on patient satisfaction with nursing care. In the chapter, patient
expectations with nursing care and to be met of patient expectations are
questionaried, its defined that although the patiens have high level expectations about
patient acception and cure, they have lover level expectations about usual living
activities and patient visits.
Consequently, its determined that; the inpatients are generally satisfied with
nursing care but they had to be more informed about acception procedure, analyses and treatment and the condition of disease. The patients also expects more
comminication activities with neurosurgery services. In order to get satisfaction level
higher, training courses can be given about patient satisfaction and about effective
factors on patient satisfaction, to the nurses.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [635]