Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması
Özet
Bu nitel çalışmanın amacı, Eğitim Fakültesi’ndeki öğretmen
adaylarının “Öğretmenlik Mesleğine Giriş” dersinin öncesinde ve
sonrasında, “öğretmenlik mesleği” hakkındaki metaforlarının incelenmesi ve
kıyaslanmasıdır. Bu çalışmaya, 362 öğretmen adayı katılmıştır.
Katılımcılardan 181 (%50) kişi Sınıf Öğretmenliği bölümünden, 102
(%28,18) kişi Sosyal Bilgiler, 79 (%21,82) kişi de Okul Öncesi
bölümündendir. Bu çalışma iki sömestirde tamamlanmıştır. İlk sömestirin
başında araştırmacılar katılımcılara doldurmaları için bir form vermiştir. Bu
formda katılımcılardan öğretmenlik mesleği ile ilgili görüşlerini ifade
etmeleri istendi. Veri toplama sürecinden sonra katılımcıların metaforları 11
gruba ayrıldı. Benzer şekilde araştırmacılar aynı işlemi ikinci sömestirin
başında tekrar yaptı. Veri toplama ve analiz işlemlerinin tamamlanmasından
sonra araştırmacılar, iki sömestir arasındaki sonuçları kıyaslamışlardır.Bu
çalışma gösterdi ki, güz döneminde ebeveyn ( n=16, % 4,9) ilk sırada , bahar
döneminde ise bahçıvan (n=13, % 4,3) ve güneş (n=13, % 4,3) ilk sıradadır.
Bölümlere bağlı olarak, metafor çeşitliliğindeki yüzdeliğe baktığımız zaman güz döneminde Sosyal Bilgiler (1,34) diğer bölümlere göre ilk sırada, fakat ;
bahar döneminde Okul Öncesi (1,26) diğer bölümler arasında ilk sırada
gelmiştir. Öğretmenlik Mesleği’ne Giriş dersini almadan önce, öğretmen tipi
olarak “fedakar öğretmeni” (n=108, %37,8); sonra ise öğretmeni “bilgi
kaynağı” (n=78, %28,4) olarak benimsemişlerdir. The aim of this qualitative study was to examine and compare the
metaphors of pre-service teachers in the college of education about the
teacher-profession before and after the Introduction to teacher-profession
course. There were total 362 pre-service teachers involved in this study.
One hundreds eighty one (50%) of the participants were from the
Elementary Education Major, one hundred two (28.12%) were from the
Social Science Major, seventy nine (21.82%) were from the Early Childhood
Major. It took two semesters. At the beginning of the first semester the
researchers wanted the participants to fill out a form in which they were
supposed to express their opinions about the teacher-profession. After the
data collection process, the participants’ metaphors were divided into eleven
groups. Likewise, the researchers repeated the same process at the beginning
of the second semester. After completion of the data collection and analysis,
the researchers compared the results of two semesters. The study showed
that while parenthood was coming in the first order (n=16, 4. 9%) in the fall
semester, gardener (n=13, 4.3%) and sun (n=13, 4.3%) were coming in the
first order in the spring semester. When we look at percentiles in the variety
of metaphors based on the majors, Social Science Majors (1.34) was in the
first order among other majors in the fall semester; however in the spring
semester Early Childhood major (1.26) come in the first order among other
majors. Before taking the Introduction to Teacher-Profession Course, the
participants acknowledged the teacher as a altruistic-teacher the most
(n=108, 37.8%). After the course, they acknowledged the teacher as a source
of knowledge.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
8Sayı
2Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3615Koleksiyonlar
- Cilt 8 : Sayı 2 [20]