Dershane Tartışması: AK Parti İktidarı ve Gülen Hareketi Arasındaki Uyuşmazlığa Dair Haber Söylemi
Abstract
AK Parti iktidarının dershanelerin kapatılarak özel okula dönüşmesi ya da
tamamen kapatılmasının yolunu açacak yasa hazırlığına girmesi, Türkiye’de yoğun
tartışmaların yaşanmasına neden olmuştur. Gündemden uzun süre düşmeyen
tartışmalar AK Parti ile Gülen Cemaati arasında huzursuzluğa yol açmış, konu
eğitim meselesi olmaktan çıkarılarak AK Parti ile Cemaat arasında iktidar/güç
mücadelesi haline dönüştürülmüştür. Bu sürecin gazete haberlerinde nasıl yer
bulduğunu konu alan bu çalışmanın amacı, dershanelerin kapatılması gündeminin
arka planındaki AK Parti ile Gülen Cemaati arasındaki gerilimin yansımalarını ele
almaktır. Teun Van Dijk’in eleştirel söylem çözümlemesi yönteminden
yararlanılarak haberlerin analiz edildiği bu makalede, söz konusu gazetelerde
haberlerin ne şekilde yer aldığı, neden sonuç bağlantıları kurularak, karşılaştırmalı
olarak irdelenmiştir. Sabah, Zaman, Taraf, Hürriyet ve Cumhuriyet gazeteleri
incelenip, 15 Kasım- 4 Aralık 2013 tarihlerinde yer alan dershanelerin kapatılma
kararına ilişkin haberler analiz edilmiştir. Çözümlemenin eksiksiz biçimde
yapılabilmesi için konuyla ilgili gazetelerdeki bazı fotoğraflar göstergebilimsel
çözümlemeye tabi tutulmuş ve özellikle Roland Barthes’ın düz anlam-yan anlam
kavramsallaştırmalarından da yola çıkarak yorumlanmıştır. AK Party Government prepared a law regarding the prep schools, which
are preparing students for the national university exam. According to this law prep
schools have to be closed or converted into private schools that will be controlled by
the Ministry of Education of Turkey. This issue caused heavy conflicts. These longstanding
conflicts on the agenda have brought about political unrest between AK
Party and the Gülen Movement, and the topic has been turned from an issue of
education into a power struggle between AK Party and the Gülen Movement. The
aim of study which concerns about how this process has been addressed on
newspaper reports is to discuss reflections of the conflict between AK Party and the
Gülen Movement in the background of the agenda of the closure of the prep schools.
In this study in which the newspaper reports are analyzed through the Teun Van
Dijk’s critical discourse analysis. The Sabah, Zaman, Taraf, Hürriyet and
Cumhuriyet newspapers are examined, and the reports (from November 15 to
December 4) regarding the decree of the closure of prep schools are analyzed.
Furthermore some photographs on the newspapers regarding this subject are
analyzed through Roland Barthes’ conceptualizations of denotation and
connotation.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
16Issue
2Collections
- Cilt 16 : Sayı 2 [6]