Cumhuriyet Türkiyesi’nin tamamlanması gereken bir projesi: Afyon Antalya demiryolu hattı inşaatı
Özet
Demiryolu en ucuz ve en güvenli ulaşım araçlarından birisidir. XIX. yüzyılın ilk yansında kullanılmaya başlanan demiryolu, Osmanlı Devleti’nde de yaygınlaşmaya başlamıştır. Ekonomik sıkıntıları nedeniyle Osmanlı Devleti demiryollarını çoğunlukla yabancı şirketlere yap-işlet- devret yöntemi ile yaptırmıştır. Anadolu’nun önemli kavşak noktalarından biri olan Afyonkarahisar, 1890’da İzmir-Kasaba Demiryollarının tamamlanmasıyla İzmir’e, 1895'te tamamlanmış olan Anadolu Demiryolları ile de İstanbul’a bağlanmıştır. Fakat bu iki demiryolu birbiri ile bağlantılı değildi. Diğer taraftan Antalya bölgesinin İstanbul ve diğer yerlerle irtibatının sağlanabilmesi için Antalya ve çevresinde demiryolu yapımı için İtalyanlar çeşitli projeler hazırlamışlardı. Kurtuluş Savaşı yıllarında askeri açıdan önemli olan Antalya’yı iç bölgelere bağlayacak bir demiryolu yapımı gündeme geldi. Ancak uygulamaya geçirilemedi. 1930'larda tekrar başlayan çalışmalarda. Aydın Demiryolu Şirketi’niıı imtiyaz hakkından dolayı engellemesi ile karşılaşıldı. Sonuçta Aydın Demiryolu bu şirketten satın alındı. 1933’te Afyon-Antalya Demiryolu yapımı ile ilgili kanun kabul edildi. 325 km. uzunluğunda olacak demiryolunun 4 yılda bitirilmesi tahmin edilmişti. Ancak ekonomik kaynak yetersizliği nedeniyle Burdur’a kadar olan kısmı tamamlanabildi. Ekonomik, askeri ve turizm açısından önemli olan bu demiryolunun Antalya Limanı’na kadar yapılması gerekmektedir. The ıailvvay is one of the cheapest and the safest vehicle of transportation. Railvvay began to utilizc in the carly 19Ih century and it vvas bccamc popular in the Ottoman Empire in tlıese ycars too. Due to fınancial burdens, Ottoman railways wcre built by the forcign companics by the method of “build-opcrate-transfer” in general. Afyonkarahisar vvhich was the interseetion of the important railways connected to the Smyrna with completing the construction of Smyrna-Cassaba railvvay in 1890 and connected to İstanbul \vith the Anatolia raiKvay that was completcd in 1895. But these railvvays were not connected to cach other. Italians werc prepared some projccts about the construction of the railway around Antalya. To providc conncction \vith İstanbul and other regions the construction of the railvvay connects Antalya to its hinterlands camc to the agenda in the ycars of the Indepcndencc vvar, but it did not put into practice. The pı oject camc to the agenda again in 1930’s but Aydın Railway Company prevented the project due to its privileged rights. Undcr these circumstances, the railway was purehased by the Turkish government. An act \vas legislated conccming with Afyon-Antalya railvvay in 1933.The railvvay that is vvas 325, 01 kilometers lcngth vvould have been complcted in 4 years. Due to the fınancial problems, the railvvay vvas complcted only to Burdur. The Afyon- Antalya Railvvay that is important for cconomic, military and touristic advantages should be connected to the Antalya seaport.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler DergisiCilt
10Sayı
3Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3741Koleksiyonlar
- Cilt 10 : Sayı 3 [14]