Anne ve Öğretmen Görüşlerine Göre Çocukların Sosyal Uyum ve Becerilerinin İncelenmesi
Abstract
Araştırmada, anne ve öğretmen görüşlerine göre okul öncesi eğitim
kurumuna devam eden çocukların sosyal uyum ve becerilerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Afyonkarahisar İl Millî Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim okullarının bünyesinde bulunan
anasınıflarına devam eden normal gelişim gösteren 5-6 yaş çocukları
oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna, ilköğretim okulları
arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen dört ilköğretim okulu
bünyesinde bulunan anasınıflarından toplam 110 çocuk dahil edilmiştir.
Araştırmada, “Genel Bilgi Formu” ve Işık (2007) tarafından geliştirilen
“Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Deneklerin ölçekten
aldıkları puanlar normal dağılım sergilemediği için iki gruplu
karşılaştırmalar non-parametrik ölçümlerden Mann Whitney U-Testi ile
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, anne görüşlerine göre okul öncesi
eğitime devam süresi ile çocukların sosyal uyum ve uyumsuzluk puanları
arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, öğretmen görüşlerine göre ise iki yıl
ve daha fazla süredir okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklar
lehine sosyal uyum puanları (U(A-Ö)= 1110,5, p<.05) açısından anlamlı bir
farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca anne ve öğretmen görüşleri arasında,
sosyal uyumsuzluk açısından anlamlı bir fark olduğu (p<.05) saptanmıştır. The study aimed to identify the social adaptation and abilities of
children attending to a preschool institution according to the views of their
mothers and teachers. The population of the study was comprised of 5-6 year
old children who were showing normal developmental characteristics and
attending to preschool classes of elementary schools which were located in Afyonkarahisar and thereby affiliated to the Ministry of National Education.
The sample for the study consisted of a total number of 110 children from
those preschool classes of randomly selected four elementary schools
amongst all the schools aforementioned. To gather data, “General
Information Form” and “Social Adaptation and Ability Scale” which was
developed by Işık (2007) were used. Since the scores did not show normal
distribution, Mann Whitney U-Test was used in order to analyze the two
group comparisons. The findings revealed that there was no significant
difference between the duration of preschool education and the children’s
social adaptation or dissonance scores according to their mothers’ views
whereas according to the teachers’ views it was found out that there was a
significant difference in social adaptation scores (U(A-Ö)= 1110,5, p<.05) in
favor of children attending to preschool institution for two or more than two
years. Besides, a significant difference existed between the views of the
mothers and the teachers in terms of social dissonance scores (p<.05).