dc.contributor.advisor | Yüksel, Şeref | |
dc.contributor.author | Erem, Öznur | |
dc.date.accessioned | 2015-04-29T06:15:26Z | |
dc.date.available | 2015-04-29T06:15:26Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/3981 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, Diyabetes Mellitus’lu hastalarda diyabet eğitim yaklaşımlarının bilgi
düzeyine etkisi ve psikososyal sorunlarla etkileşimini belirlemek amacıyla
yapılmıştır.
Araştırma, Ocak 2005-Mart 2005 tarihleri arasında Afyon Kocatepe
Üniversitesi Ahmet Necdet Sezer Uygulama ve Araştırma Hastanesi’nin İç
Hastalıkları A.D. polikliniğine başvuran, Tip 2 Diyabetes Mellitus tanısı almış, en az
1 yıl önce eğitim almış yada hiç eğitim almamış, herhangi bir psikiyatrik hastalık
tanısı olmayan, araştırmaya katılmayı kabul eden 40 hasta üzerinde uygulanmıştır.
Hastalar 20 kişilik 2 gruba ayrılmıştır. Gruplardan birine bireysel eğitim, diğer gruba
ise grup eğitimi verilmiştir. Grup eğitimi alanlar kendi arasında 4 kişi olmak üzere 5
alt gruba ayrılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan anket formu
kullanılmıştır. Birinci bölümde demografik bilgiler ile hastalık bilgilerini içeren
kişileri tanıcı anket formu kullanılmıştır. İkinci bölümde ise hastaların hastalık
bilgilerini ölçmek amacıyla, Michigan Diabetes Research and Training Center
tarafından geliştirilmiş Diabetes knowledge test kullanılmıştır. Üçüncü bölümde ise,
hastaların anksiyete ve depresyon düzeylerini belirlemek amacıyla “Hastane
Anksiyete ve Depresyon Ölçeği (HAD)” kullanılmıştır. Üç bölümden oluşan anket
formu, her iki grup içinde eğitim öncesi-eğitim sonrası olarak uygulanmıştır.
İstatistiksel analizlerde; Oneway ANOVA, t-testi ve ki kare testi kullanılmıştır.
Araştırma, hem bireysel hem de grup eğitimi alan hastalarda verilen eğitimin
etkili olduğunu göstermiştir. Her iki grupta hastaların eğitimden faydalanma
düzeyleri eşit olarak görülmüştür. Grup eğitiminde, eğitim öncesi anksiyete ve /veya
depresyonu olmayanların eğitim önce ve sonra puanları yüksek tespit edilmiştir.
Bireysel eğitimde ise anlamlı bir farklılık yoktur.
Sonuç olarak, diyabetik hastaların tedavisinde mutlaka eğitime gereken önem
verilmeli, her diyabetli ve ailesi eğitim programına dahil edilmelidir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study was to determine the effects of the approach in diabetes
educations effects of patients knowledge who had diabetes mellitus and interaction of
psychosocial issue in these patients.
40 patients, who were diagnosed as Diabetes Mellitus Type 2 at the Internal
Medicine Department of Afyon Kocatepe University, Ahmet Necdet Sezer Research
and Training Hospital, were included in the survey. These patients were the ones
who either had been given education not sooner than a year before or had been given
no education in the past. None of the patients had psyciatric disordes and all were
asked for their approval to be included in the study. The patients were divided into
two groups of 20. The members of the first group were given an individual education
and the members of the latter received group education. This group was also divided
into five sub-groups of 4.
A questionaire consisting of three parts was used for collecting data. In the
first part, questions related to the demographical status of the patients and the process
of the disease were asked. Then in the second part Diabetes Knowledge Test
designed by Michigan Diabetes Research and Training Center was used to measure
the awareness of patients regarding the disease. Finally in the last part, Hospital
Anxiety and Depression Scale (HAD) was used to measure the patients’ anxiety and
depression levels. This questionaire was applied on the patient from each group both
before and after the education. While processing the data collected through the
questionaire, Oneway ANOVA, t- test and chi square test were used.
This study showed that the education given was effectual on patients from
both groups. In each group it is found out that the level of efficiency were equal. In
group education, scores of those who didn’t have any sign of anxiety and /or
depression was found to be higher both before and after the education. In individual
education there is no significant value observed.
As a result, the education of patients with Diyabetes must be handled
rigorously and each patient together with his / her family must be included in the
educational process. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Diabetes Mellitus | en_US |
dc.subject | Bireysel Eğitim | en_US |
dc.subject | Grup Eğitimi | en_US |
dc.subject | Anksiyete | en_US |
dc.subject | Depresyon | en_US |
dc.title | Diyabet Eğitim Yaklaşımlarının Hasta Bilgi Düzeyine Etkisi ve Psikososyal Sorunlarla Etkileşimi | en_US |
dc.title.alternative | The Effects of Approach in Diabetes Educations on Patients Knowledge and İnteraction of Psychosocial İssue | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İç Hastalıkları Hemşireliği Bölümü | en_US |
dc.authorid | TR154490 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |