Stratejik maliyet yönetiminde başabaş noktası ve değer zinciri analizi ile işletme fonksiyonlarının performans ölçümü: Yemek fabrikası örneği
Künye
Tandoğan, U , , . (2015). STRATEJİK MALİYET YÖNETİMİNDE BAŞABAŞ NOKTASI VE DEĞER ZİNCİRİ ANALİZİ İLE İŞLETME FONKSİYONLARININ PERFORMANS ÖLÇÜMÜ: YEMEK FABRİKASI ÖRNEĞİ . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 17 (1) , 1-18Özet
Bu çalışmada amaç, başabaş noktası ve değer zinciri analizlerinin işletme fonksiyonlarının ayrı ayrı performansını
ölçmede ve stratejik kararlar vermede nasıl kullanılacağını göstermektir. Performans analizi çalışmaları
genel olarak işletmenin bütününü değerlendirmekte, fonksiyonlar bazına inmemektedir. Üretim işletmelerinde
ürünün tasarımından satış sonrası müşteri hizmetlerine kadar gerçekleştirilen her faaliyet fonksiyonlar
tarafından yerine getirilir. Sürümün ve satış gelirlerinin uzun dönemde istikrarlı bir şekilde artması için işletmedeki
her fonksiyonun ürüne en yüksek düzeyde değer katması hedeflenmelidir. Çalışmaya maliyetlerinin
stratejik kararlarda son derece önem taşıdığı yemek fabrikası örnek olarak alınmıştır. Görüşme tekniği kullanı-
larak dört yemek fabrikası müdüründen alınan bilgiler ve literatür araştırması sonucunda örnek işletmenin
verileri oluşturulmuştur. Örnek alınan fabrikanın fonksiyonları bazında performans analizi yapılmış ve sonuç-
lara göre stratejik kararlar belirlenmiştir. Bu çalışma ile maliyet ve gelir verileri işlenerek işletme fonksiyonu
bazında ayrıntılı olarak performans analizi yapılabildiği ve gerek stratejik hedefler, gerekse işletme karı ile
ilişkilendirilerek mevcut sorunların ve alınması gereken önlemlerin yine işletme fonksiyonu bazında saptanabildiği
görülmüştür. The aim of this article is to demonstrate how break even point (bep) and value chain analysis used together in
measuring performances of business functions and implemented in strategic decisions. Performance analysis
studies are generally evaluate the business as a whole but not on the function basis. From product design to
sales every activity in manufacturing business organizations performed by business functions. It should be
targeted that every business function must add maximum value to the product in order to get a steady increase
in sales revenues in the long term. A catering business which their costs have crucial importance in their
strategic decisions is included to the study as a case. Data of the case generated by interviewing with four
managers from different catering businesses using in-person interview method and literature research. In
conclusion, performance analysis of the case functions are completed and results are implemented in strategic
decisions. Study results indicate that, a detailed performance analysis can be done for business functions by
processing cost and revenue data and also associating them with strategic targets and business profit, existing
problems and their measurements can be determined for those functions.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
17Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 1 [12]