D10 Karayolunun Arsin-Yomra Geçişlerindeki Tehlikeli Kesimlerin Tespitinde Lojistik Regresyon Yönteminin Kullanılması
Citation
Yakar, F. (2016). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi D10 Karayolunun Arsin ‐ Yomra Geçişlerindeki Tehlikeli Kesimlerin Tespitinde Lojistik Regresyon Yönteminin Kullanılması Use of Logistic Regression Method for Identification of Risky Road Sections on Arsin ‐ Yomra Region of D10 Highway, 16, 115–124. http://doi.org/10.5578/fmbd.26348Abstract
Tehlikeli nokta/kesim iyileştirmeleri, kazaların azaltılmasında kullanılan en etkili ve basit yöntemlerden
birisidir. Tehlikeli noktalar, yerel risk faktörleri sonucunda benzer noktalara nazaran daha fazla kaza
meydana gelen noktalardır. Tehlikeli yol kesimlerinin tespit edilmesi çok önemlidir çünkü tespit
aşamasında yapılacak yanlışlar, güvenlik iyileştirmeleri ayrılan kaynakların verimsiz kullanılmasına sebep
olabilir. Bu çalışmada, tehlikeli yol kesimleri Lojistik Regresyon (LR) yöntemi kullanılarak tespit edilmeye
çalışılmıştır. LR analizi, sınıflama ve atama işlemi yapmaya yardımcı olan bir regresyon yöntemidir ve
kategorik veri analizinde önemli bir yere sahiptir. Çalışma alanı, D10 devlet karayolunun Trabzon ilinin
Arsin ve Yomra ilçelerinden geçmekte olan 22 km'lik bölümüdür. Bölünmüş yolun batı‐doğu ve doğu‐
batı gidiş yönleri ayrı ayrı ele alınmış ve kesim uzunluğu 500 m olarak seçilmiştir. Böylece, 44 kesimli bir
çalışma alanı elde edilmiştir. Arsin ve Yomra ilçelerine ait trafik kazası verileri, 2006‐2010 yıllarına ait
Trafik Kazası Tespit Tutanakları'nın incelenmesiyle elde edilmiştir. Yol ve çevresine ait bilgiler,
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün (KGM) yayınladığı yol envanter bilgilerinden ve yerinde yapılan
incelemelerden elde edilmiştir. Çalışma sonucunda 5 kategorik bağımsız değişkenin (yatay güzergah,
düşey güzergah, köprüler, yaya geçitleri ve önemli yerler) 1 kategorik bağımlı değişkeni (tehlikeli olup
olmama durumu) açıklamaya çalıştığı bir model elde edilmiştir. Elde edilen modelin doğru sınıflandırma
gücü (bu çalışma alanı için) %75 olarak bulunmuştur. Risky road section treatment is likely to be the most effective and straightforward strategy for accident
reduction. A risky road section is any location that has a higher number of crashes than other similar
locations as a result of local risk factors. Identification of risky road sections is very important since
errors in this step may result in the inefficient use of resources for safety improvements. In this study,
risky road sections were tried to be determined by using Logistic Regression (LR) technique. LR is a
regression method which is used to distinguish distinct sets of observations and allocate new
observations to previously defined groups. It has an important place in categoric data analysis. The
study area was a 22 km long section of D10 highway, passing through Arsin and Yomra counties of
Trabzon province. West‐east and east‐west directions of divided highway were handled separately and
section length wasselected as 500 m, therefore 44 sections were created. Traffic accident data for Arsin
and Yomra were obtained by investigation of accident reports for the years 2006‐2010. Road
environment properties were obtained from Road Inventory Data of General Directorate of Highways
and by site investigation. At the end of the study, a model was obtained, in which 5 independent
variables (horizontal alignment, vertical alignment, bridges, pedestrian crossings, and, special facilities)
were used for obtaining categorical dependent variable (being risky or non risky of road section).
Accuracy value of the obtained model (for this study area) was obtained as 75%.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16: Sayı 1 [21]