Simulasyon uygulamalarının öğrencilerin beceri düzeylerine etkisi
Abstract
Bu çalışma, öğrencilerinin parenteral ilaç uygulamaları
ve arterial kan basıncı ölçülmesine yönelik becerilerine
simülasyon uygulamalarının etkisini incelemek amacıyla
yapıldı. Yarı deneme modelinde gerçekleştirilen çalışmaya
2011-2012 öğretim yılında “Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu Yaşlı Bakımı ve Diyaliz Programları”nın birinci
sınıflarında olan 53 öğrenci alındı. Verilerin toplanmasında
öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini içeren soru
formu ve beceri değerlendirme formu kullanıldı. Parenteral
ilaç uygulamaları ve arterial kan basıncı ölçümüne
yönelik teorik bilgiler öğrencilere dersin işlendiği sınıf
ortamında anlatıldı ve simülasyon uygulamaları laboratuar
ortamında gösterildi. İlk gün birinci simülasyon uygulaması
sırasında öğrenciye herhangi bir eğitici/uyarıcı
müdahalede bulunulmadı ve bu sırada gözlemle ön-test
verileri toplandı. İkinci gün aynı becerilerin simülasyon
uygulaması sırasında öğrencinin eksik/hatalı olarak yaptığı
işlem basamaklarına yönelik eğitici/uyarıcı müdahalelerde
bulunuldu. Üçüncü gün ise öğrencilere simü-
lasyon uygulaması sırasında herhangi bir eğitici/uyarıcı
müdahalede bulunulmadı ve son-test verileri toplandı.
Öğrencilerin bütün uygulamaları aynı öğretim elemanı
gözetiminde, anlatılan her bir teorik dersin laboratuar
saatinde, her gün bir deneme yaparak, haftada üç gün
üst üste uygulamaları sağlandı. İşlem basamakları Beceri
Değerlendirme Formuna “yaptı” “yapmadı” şeklinde
işaretlendi. Verilerin kodlanması ve değerlendirilmesi
bilgisayar ortamında SPSS 20.0 paket programında yapıldı.
Önemlilik düzeyi p<0.05 olarak alındı. Verilerin de-
ğerlendirilmesinde; öğrencilerin tanımlayıcı özellikleri
yüzdelik dağılım, öğrencilerin eğitim öncesi ve eğitim
sonrası işlem basamaklarını doğru yapma oranlarının
karşılaştırılması McNemar analizi ile incelendi. Çalışmaya
katılan öğrencilerin %69.8’i kız, %30.2’si erkek, yaş ortalaması
19.44±1.81 yıldı. Öğrencilerin intradermal işlem basamaklarından
4’ünde, subkutan işlem basamaklarından
3’ünde, intramüsküler işlem basamaklarından ise 2’sinde
ve arteriyal kan basıncı ölçümünün 4 basamağında eğitim
sonrası istatistiksel olarak anlamlı bir değişim olduğu
saptandı. Çalışmada yer alan öğrencilerin parenteral ilaç
uygulamalarına yönelik işlem basamaklarının çoğunda
doğru yapma oranlarının simülasyon eğitimi sonrasında
arttığı, simülasyonla eğitimin öğrencilerin beceri düzeylerini
artırdığı söylenebilir. The objective of this study was to examine the effect of simulation
applications on the skills of students regarding
the parenteral medications and arterial blood pressure
measurement. This quasi-experimental study included
53 first-year students receiving education in Health Services
Vocational High School Elderly Care and Dialysis Programs
in the school year of 2011-2012. A questionnaire,
involving the descriptive characteristics of students, and
a skill assessment form were used to collect the data. The
theoretical knowledge on parenteral drug applications
and the measurement of arterial tension were explained
in a classroom and showed the simulation applications in
a laboratory. In the first day, it was not made any intervention
that was educational/stimulating to students during
the first simulation application and it was collected the
pre-test data by making observations. In the second day,
it was make educational/stimulating interventions about
processing steps in which student made a missing/mistake
during the simulation applications of same skills. In
the third day, it was not made any intervention that was
educational/stimulating to students during the simulation
application and it was collected the last-test. It was
provided that the students made all applications in the
laboratory at successive three days in a week. The process
steps were marked on a Skills Assessment Form as “did” or
“did not”. Data coding and evaluation was performed in
SPSS 20.0 software package. Significance level was taken
as p <0.05. In the evaluation of data, it was used the percentage
distribution for the descriptive properties of students
and the comparison of the achieving rates of the
process steps before and after training were investigated
by using McNemar analysis. The skills of students in both
programs concerning the parenteral medications and arterial
blood pressure measurement were observed before
and after the simulation applications. While 69.8% of
the students who participated in the study were female,
30.2% were male; and their age average was 19.44±1.81
years. A statistically significant change was observed in 4
of intradermal procedure steps, 3 of subcutaneous procedure
steps, 2 of intramuscular procedure steps and in 4
stages of the arterial blood pressure measurement after
the training. It could be asserted that the rate of participating
students doing right in most of procedure steps
regarding parenteral medications increase and the simulation
training enhance their skill levels.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kocatepe Tıp DergisiVolume
17Issue
3URI
http://www.kocatepetipdergisi.aku.edu.tr/PDF/Temmuz2016/4-Ay%C5%9Fe%20G%C3%9CROL.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4334
Collections
- Kocatepe Tıp Dergisi [154]