Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri ve Benlik Saygılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi
Abstract
Araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerileri
ve benlik saygılarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini
incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubuna, 2012-2013 eğitim öğretim
yılında Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul
Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 313 öğretmen adayı dâhil
edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, Yaman
(2003) tarafından geliştirilen "Problem Çözme Becerisi Ölçeği" ile Arıcak (1999)
tarafından geliştirilen "Benlik Saygısı Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde; Kolmogorov-Smirnoff (K-S) Testi sonucunda, gruplar arası farklılık
incelenirken ikili gruplarda Bağımsız Gruplar İçin t Testi, ikiden fazla gruplarda
Tek Faktörlü ANOVA Testi kullanılmıştır. Problem çözme ve benlik saygısı
arasındaki ilişki ise Pearson Kolerasyon Testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının benlik saygıları ile cinsiyet değişkeni
arasında kızlar lehine anlamlı bir farklılık olduğu; problem çözme becerileri ile
cinsiyet değişkeni arasında ise anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Okul
öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ve benlik saygıları üzerinde
sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü ve anne baba öğrenim durumları
değişkenlerinin anlamlı bir farklılaşma yaratmadığı belirlenmiştir. Ayrıca okul
öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile benlik saygıları arasında
pozitif yönde doğrusal bir ilişki olduğu bulunmuştur. In the study, whether the problem solving skills and self respects of the
preschool teacher candidates demonstrates distinctions in terms of several factors
was intended to study. 313 teacher candidates attending to Afyon Kocatepe
University, Education Faculty department of primary education preshool teaching
in during 2012-2013 education semesters have been included in the research study
group. As a means of data collecting, Demographic Information Form, Problem
Solving Skill Scale developed by Yaman (2003) and Self Respect Scale developed by
Arıcak (1999) have been applied. After Kolmogorov-Smirnoff (K-S) Test, the
findings of the study were analyzed via t Test with 2 groups when analyzing between
group differences and via Anova Test with groups more than two. And in order to
analyze correlation between problem solving and self respect Pearson correlation
analysis was used. As a result of the study, a meaningful distinction between gender
variable and self respects of teacher candidates have been found in favour of girls,
whereas no meaningful distinction between problem solving skills and gender
variables have been found. It has been determined that the level of class, type of the
high school they have graduated and education status of parents don’t create a
meaningful distinction over problem solving skills and self respects of the preschool
teacher candidates. And also a positive linear relationship has been found problem
solving skills and self respect of preschool teacher candidates.
Source
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler DergisiVolume
18Issue
1Collections
- Cilt 18: Sayı 1 [12]