Türk keman ekolü neden istenilen düzeyde değildir?
Özet
Cumhuriyetin ilanıyla birlikte ortaya çıkan inkılâplarla Türkiye, köklü bir değişim
sürecine girer. Birçok alanda olduğu gibi müzik de Türkiye’nin batılılaşma hareketleri
kapsamında bir değişim içerisindedir. Bu değişimler doğrultusunda 1924 yılında Tevhid-i
Tedrisat Yasası (Eğitim Yasası) ve Musiki Muallim Mektebi açılmıştır. Bu kurumlarda hem
konservatuvar eğitimi verilmekte hem de müzik öğretmeni yetiştirilmektedir. İki yıl sonra,
1926 ise o zamanki adı Darülelhan olan bugünkü İstanbul Üniversitesi Devlet
Konservatuvarına dönüştürülmüştür. 90 yıllık süreçte, özellikle Cumhuriyet’in ilanının ilk
zamanlarında çeşitli yasalarla yurt dışından gelen birçok meşhur müzik adamı ülkemizde
hem Riyaset’i Cumhur Müzik Heyeti’nde hem de eğitim kurumlarında dersler vermiş, yine
çeşitli yasalarla yetenekli gençler yurtdışına tahsile gönderilmişti. Aradan geçen zaman
sonunda görülmektedir ki müzik eğitiminin bir kolu olan keman eğitiminin kendine özgü bir
sisteminin olmadığı görülmektedir. Araştırmada ülkemizde keman ekolünün istenilen
düzeyde olmayışının sebepleri araştırılacaktır. Bu çalışma konservatuvarların icracı
yetiştirme yaklaşımlarının irdelenmesi bakımından önem taşımaktadır, Araştırma betimsel
bir çalışma olup elde edilen veriler kaynak tarama ve yapılandırılmış görüşme ile
sağlanmıştır. The Republic Of Turkey enters into the radical change process with revolutions
which emerges with proclamation of the republic. As in many field, music is in change
process within the waesternization movement of Turkey. In line of this changes, in 1924,
education laws and music teachers college was established. In 90-years period, especialy
first time of republic many musicians from abroad who came Turkesy with several laws, has
given lectures in educational institutions, as well as many talented young musicians had been
sent to abroad with several laws. At the end of this period is observed that violin education
which a part of music education does not have own specific system. In the research, reasons
of why Turkish violin system is not at desired level will be investigate. This study is
important for investigations of the conservatories performers training approaches. The
research is a descriptive sdudy. Datas was obtained through literature and structured
interview.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
1Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 1 : Sayı 1 [10]