dc.contributor.author | Yücetoker, İzzet | |
dc.contributor.author | Bahar, Meral | |
dc.date.accessioned | 2017-03-15T07:37:15Z | |
dc.date.available | 2017-03-15T07:37:15Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2149-4304 | |
dc.identifier.uri | http://amader.aku.edu.tr/sayi1/6)izzetmeral.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/4419 | |
dc.description.abstract | Edebiyat ve müzik arasındaki ilişki “söz” ve “ses”in kardeşliğinden doğmuştur. En
eski çağlardan beri bu iki sanat birbirini beslemiş, zenginleştirmiş, aralarında uzak ya da
yakın sürekli bir etkileşim söz konusu olmuştur. Edebiyatın birçok türünde müzikle bağ
kurmak mümkündür. Ancak bu yakınlaşmanın, birlikteliğin en yoğun yaşandığı tür “şiir”dir.
Kaynak tarama modeli ile yapılan bu araştırmada Tanzimat’a kadar olan süre içinde
edebiyatımızın şiir ağırlıklı bir edebiyat olduğu belirlenmiştir. Tanzimat, sadece siyasi,
askeri, iktisadi yaşantımızı değil, içtimai yaşantımızı, kültür ve sanatımızı da derinden
etkilemiştir. Tanzimat’la başlayan Batı’ya yönelme hareketi Cumhuriyet döneminde de
etkisini sürdürür. Ancak 1912’de Selanik’te Genç Kalemler dergisiyle başlayan Milli
Edebiyat Dönemi, daha çok bir “halka doğru” hareketidir. Başta dil olmak üzere her alanda
millileşmeyi hedefler. Halk şiirinden faydalanma, modern şiir anlayışını geleneksel şiir
anlayışıyla kaynaştırma eğilimi Cumhuriyet döneminde devam eder. Memleketçi sanat
anlayışını benimseyenler başta olmak üzere Cumhuriyet döneminde pek çok sanatçı Anadolu
coğrafyası ve insanının güzelliklerini işleyip hece ölçüsü, dörtlük nazım birimi gibi halk
şiirine özgü kalıpları kullanırken, halk şiirimiz de yaşanan çağın sosyo-kültürel değişimine
göre içine yeni motifler alarak gelişimini sürdürür. Türk saz şiiri zaten müzik eşliklidir. Saf
(Öz) şiir, sözcüklerle yaratılacak bir bestenin peşindedir. Modern şiir alanındaki ürünlerin
bestelenerek gönüllerde yer ettiği gözlemlenir. Orhan Seyfi Orhon, Cemal Safi şiirlerinin
neredeyse hepsi bestelenmiştir.
Hem müziğin hem edebiyatın kapsamında değerlendirilen “ şarkı” ve “türkü” hızla
değişen zevklerin, yeni bir dünya görüşünün, duygu ve düşünce evirilmelerinin tanıkları
olarak günümüze uzanır. 1929 ekonomik buhranı, II. Dünya savaşı, çok partili hayata geçiş,
darbeler, muhtıralar, Kore Harbi, yurt dışına işçi gönderme, Kıbrıs Barış Harekâtı, köyden
kente göç… derken 21. yüzyıl kapımızı çalar. İnsanlığın bu uzun yüzyılı boyunca yaşananlar
edebiyat ve müzik serüvenimizi de etkiler. Konu ile ilgili tarihi süreci yansıtan bilgiler,
kaynak taraması sonucu elde edilenlerin genel özeti şeklinde verilmektedir. Bu çalışmada
amaç, Cumhuriyet’e kadar edebiyatımızın müzikle olan yoldaşlığını kısaca özetlemek;
Cumhuriyet döneminde romanda, şiirde, tiyatroda müzik etkilerine değindikten sonra
değişen zamana göre içine yeni motifler alarak gelişen, zenginleşen Türk Saz Şiiri ve âşıklık
geleneğini irdelemektir. | en_US |
dc.description.abstract | The relationship between literature and music, "word" and "sound" was born from in
brotherhood. Since the most ancient art of these two feed off each other, enriching been has
been a continuous interaction between these distant or close. Literature is possible to
establish a link to the music of many kinds. However, this convergence, type of association
is widespread "poetry".Turkish literature until the Tanzimat period is mainly a literary
poetry. Reforms only political, military, not our economic life, social life, we, have deeply
influenced our culture and art. Starting with the Tanzimat period, Western-oriented
movements of the Republic also remains in effect. However, in 1912 the National Literature
Young Period Items starting with the magazine in Thessaloniki, more of a "public right"
movement. Aims to nationalization in all areas, especially language. Benefit from folk
poetry, integration trend will continue during the Republican era with modern poetry
traditional poetry. Althought many artists Anatolia during the Republican period, especially
those adopting the concept of art and the process and syllabic the beauty of the human, using
verse poetry unit patterns that are specific to such folk poetry into . Orhan Seyfi ORHON,
almost all of Cemal Safi poem was composed. Both the music and the literature that
evaluated under "singing" and "folk" rapidly changing tastes of a new world vision extends
to the present day as thoughts and feelings that they evolved witnesses. The aim of this study
is to summarize the literature companionship with our music to the Republic; Republican era
novels, poetry, music, theater, after mentioning the effects by developing new motifs in
accordance with the changing times, to evaluate the enrichment of the Turkish Saz Poetry
and the minstrel tradition. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER” | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/AMRJ.8929 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Şiir | en_US |
dc.subject | Müzik | en_US |
dc.subject | Aşıklık Geleneği | en_US |
dc.title | Cumhuriyet döneminde şiir ve müzik: Aşıklık geleneği | en_US |
dc.title.alternative | Poetry and musıc In the republican era: Minstrelsy tradition | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER” | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.authorid | TR27623 | en_US |
dc.identifier.volume | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 16 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |