Uşak - Bergama örnekleminde iletilen müzikler kullanımı ve yaşanan ritüeller
Abstract
Kaydedilmiş müzik çeşitli mekan ve mecralarda farklı farklı biçimlerde kullanılmaktadır. Ancak bizim araştırmamızda önemli olan nokta, kaydedilmiş müziğin icra ortamları olan Uşak - Bergama çevresindeki düğün salonlarında yapılan ritüelleri gözlem, yarı-tam kurgulu görüşmeler ışığında aydınlatmaktır. Medyanın da desteğiyle günde en az üç saatini isteyerek ya da istem dışı bir şekilde müzik ile geçiren bireyler, zamanla kendilerine sunulan, tınısal açıdan zenginleşen müzik sayesinde teknolojik iletişim zincirlerini kullanarak kendilerince yeni hazlar oluşturmaktadırlar. Dinleyicilerin ve müzik icracılarının da zamanla dinleme davranışları ve müzik tercihleri çeşitlilik göstermektedir.
Müziği icra eden ve talep edenlerin zaman içindeki gereksinimleri farklılaşmakta ve teknolojinin de değişime verdiği destekle müziğin dinleme davranışları ve müzik tercihleri çeşitli performans mod ve fonksiyonlarına ayrılmaktadır. İlgili çalışma Helmut Rossing’in Sosyal Etkileşim Müziği, Performans Müziği, İletilen Müzik kavramlarını detaylıca irdelemekte ve Rossing’in tablosuna bir ekleme yapılarak Kaydedilmiş Müzik kavramını da Rosing’in tablosuna bir alt kategori olarak eklenmektedir. Yine ilgili çalışma içeriğinde, Uşak ve Bergama ekseninde Kaydedilmiş Müziğin müzisyenler tarafından kullanılış biçimleri, İcra biçimleri tespit edilmiş ve Kaydedilmiş Müziğin kullanıldığı çeşitli ritüeller kendi paradigmasından incelenmiştir. Sonuç olarak, kaydedilmiş müziğin birçok mecrada, birçok mekânda yaygın olarak kullanıldığı görülmüş. Bir beş yıllık dönem için de sadece salon düğünlerinde karşılaşılan bu türün, artık kırsalda da yapılan düğünlerde icra edildiğine ulaşılmıştır. Recorded music is used in a variety of different ways in different places . But the important point in our research is interview about Recorded Music in Usak-Bergama’s wedding with musician and wedding owner. According to Rosing, today music can be
interpreted with the concept of “Transmitted Music” from the forms of technological communication. The related studies examined Helmut Rossing’s concepts of Social Interaction Music, Performance Music and Transmitted Music in details and by making an
addition to Rossing’s table, the concept of recorded music is also added as a sub-category to
the table of Rossing. Again, in the content of the related studies the formats of the music
recorded in the modulate of Uşak and Bergama which were used by the musicians and its executive formats were determined by observation and by semi-full edited interview and
various rituals used by the Recorded Music were examined according to their own paradigm.
As a result, the recorded music which was added as a new concept and as today’s new music
style to our perspectives was found to be widely used in many venues and channels. This
type which was seen in saloon weddings within a five-year period now it is performed in
wedding held outside also.
Source
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Volume
1Issue
1Collections
- Cilt 1 : Sayı 1 [10]