The classification of bad customers based on action and character specifica
Citation
Kurtulmuşoğlu, F , Altıntaş, M , Kaufmann, R , Harcar, T , Alkibay, S . (2016). THE CLASSIFICATION OF BAD CUSTOMERS BASED ON ACTION AND CHARACTER SPECIFIC . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 103-113Abstract
The target of the study is to determine which sub-components are used to account for character-based and
behavior-based factors, which are the two main primary deviant consumer behavior types in Turkey. In
Literature, researches aiming at identifying the general structure of consumer deviance have been conducted.
However, there is not a study which has attempted to develop a pilot conceptual-based scale and a classification
for the main groups. As a result of the confirmatory factor analysis, it was depicted that the 10-items revised fourfactor
model for character-based consumer deviance behavior has strong construct validity. As for the actionbased
four-factor model, the unrevised version was seen to be more reliable. Çalışmanın hedefi, Türkiye’deki temel sapkın tüketici davranışı olan karakter temelli ve davranış temelli
etkenlerin oluşturulması için alt bileşenlerin belirlenmesidir. İlgili yazında, tüketici sapkınlığının genel yapısının
tanımlanmasını amaçlayan çalışmalar söz konusudur. Ancak, ana grupların sınıflandırılması ve kavramsal temelli
bir pilot ölçek geliştirilmesini amaçlayan bir çalışma mevcut değildir. Faktör analizi sonucunda, karakter temelli
müşteri sapkınlığı davranışının güçlü yapısal geçerliliği belirlenmiştir. Eylem temelli modeled ise revise edilmemiş
olan model daha güvenilir bulunmuştur.
Source
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
18Issue
2URI
http://iibfdergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2016/12/18_2_8.MAKALE.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4693
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/26566/519594
Collections
- Cilt 18: Sayı 2 [11]