The use of social media in B2B marketing communications: An explatory study on Turkish companies
Citation
Batum, T , Ersoy, N . (2016). THE USE OF SOCIAL MEDIA IN B2B MARKETING COMMUNICATIONS: AN EXPLATORY STUDY ON TURKISH COMPANIES . Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 18 (2) , 139-151Abstract
The different characteristics of B2B and B2C markets affect the traditional marketing communication mix as well
as the social media content strategy. However, it is seen that while some B2B companies have adopted well to
social media, the others tend to imitate B2C companies in social media existence. This study aims to figure out
which MARCOM tools are intensified in social media and if it works or not. For this purpose, every single social
media post of 40 Turkish B2B SMEs have been classified into MARCOM tools and then the interaction performance
of each post have been measured via engagement rate formula. Thus, evidence gathered to figure out what kind of
content serves best in which social media platform for engagement and interaction. This study is believed to be a
general guideline for selecting the right MARCOM mix in social media for B2B companies –at least- for B2B SMEs
in Turkey. B2B ve B2C pazarlar arasındaki farklar, geleneksel pazarlama karmasını etkilediği gibi sosyal medya içerik
stratejisini de etkiler. Fakat B2B işletmelerinin bir kısmı sosyal medyayı doğru şekilde benimsemişken, büyük
çoğunluğunun halen B2C firmaları taklit etme eğiliminde oldukları görülmektedir. Bu çalışma, sosyal medyada
hangi pazarlama iletişimi araçlarına yoğunlaşıldığını ve bu araçların işlevlerini yerine getirip getirmediğini ortaya
koymayı hedeflemektedir. Bu amaç doğrultusunda 40 adet küçük ve orta ölçekli Türk B2B işletmenin sosyal
medya paylaşımları tek tek incelenerek pazarlama iletişimi araçları bağlamında sınıflandırılmış ve her bir
paylaşımın iletişimsel performansı etkileşim oranı formülü aracılığıyla hesaplanmıştır. Böylelikle ne tür içeriğin
hangi sosyal medya platformunda en iyi şekilde fayda sağladığını ortaya koymaya yönelik bulgular edinilmiştir. Bu
çalışmanın, sosyal medyada doğru pazarlama iletişimi karması kullanımı için Türkiye’de faaliyet gösteren küçük
ve orta ölçekli B2B işletmelere genel bir kılavuz niteliği taşıyabileceği düşünülmektedir.
Source
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiVolume
18Issue
2URI
http://iibfdergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2016/12/18_2_11.MAKALE.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4696
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/26566/519560
Collections
- Cilt 18: Sayı 2 [11]