Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Okul Yöneticilerinin Kültürel Liderlik Rollerinin Karar Verme Stratejilerine Etkisi
Özet
Bu araştırmada ortaöğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin kültürel liderlik rollerinin karar verme stratejilerine etkisi cinsiyet, okul türü, eğitim durumu, liderlik ve karar verme ile ilgili hizmet içi eğitim alma sıklığı değişkenleri açısından incelenmiştir. Örneklem olarak Afyonkarahisar İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaöğretim kurumlarında çalışan okul müdürleri ve öğretmenler ele alınmıştır. Araştırmaya katılan katılımcılara dağıtılan anketin birinci bölümünde demografik bilgiler yer almaktadır. Ölçeğin ikinci bölümünde daha önceden güvenirliliği ve geçerliliği test edilmiş ve 21 maddeden oluşan “Kültürel Liderlik Anketi” (Yıldırım, 2001) yer almaktadır. Ölçeğin üçüncü bölümünde ise yine daha önceden güvenirliliği ve geçerliliği test edilmiş olan, 40 madde ve 4 alt boyuttan (mantıklı karar stratejisi, içtepisel karar stratejisi, bağımsız karar stratejisi, kararsız karar stratejisi) oluşan “Karar Stratejileri Anketi” (Kuzgun, 1993) yer almaktadır. Araştırma verilerinin analiz edilmesinde bağımsız t testi, tek faktörlü varyans analizi ve Mann Withney U testleri uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; okul müdürlerinin kültürel liderlik rolleri ile karar verme stratejileri arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=0.463). The purpose of this study is to examine “The effect of high school administrators’ cultural leadership roles on decision making stategies”. Furthermore, the effects of variables, such as gender, types of school, educational status, whether attending in service training about leardership and decision making on participators were examined.
The population and sample of the study is comprised of teachers and administrators of secondary schools in Afyonkarahisar. In the first part of the scale delivered to the participants personal demographic information is requested. In the second part of the scale “Cultural Leadership Questionnaire” (Yıldırım, 2001) having 21 items whose reliability and validity tested beforehand is used. Moreover, in the third part of the “Decision Making Strategies” (Kuzgun, 1993) having 40 items and 4 subdimensions (logical decision making strategy, impulsive strategy, independent decision making strategy, indecision decision making strategy) whose reliability and validity tested beforehand is used.
For analyzing the data; independent t test, one way anaova and Mann Withney U tests are used. At the end of the research, it can be concluded that there is a low level, positive and meaningful relationship between the cultural leadership roles of school administrators and their decison making strategies (r=0.463
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/4728Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]