Sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmede ters yüz öğrenme: bir karma yöntem çalışması
Özet
Bu çalışmanın genel amacı, ters yüz öğrenmenin Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme anlayışlarına, yapılandırmacılığa yönelik tutumlarına, yapılandırmacı ortam hazırlama becerilerine etkisinin incelenmesidir. Bunun yanı sıra Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ters yüz öğrenmeye uygun biçimde geliştirilen uygulamalara ve ters yüz öğrenmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi de amaç edinilmiştir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden iç içe desen kullanılmıştır.
Araştırma için gerekli olan verilerin toplanabilmesi için Chan ve Elliot (2004) tarafından geliştirilen ve Aypay (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan “Öğrenme ve Öğretme Anlayışları Ölçeği”, Evrekli, İnel, Balım ve Kesercioğlu (2009) tarafından geliştirilen “Yapılandırmacı Yaklaşım Tutum Ölçeği”, Özden (2012) tarafından geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Gözlem Formu” kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ters yüz öğrenmeye uygun biçimde gerçekleştirilen uygulamalara ve ters yüz öğrenmeye ilişkin görüşlerinin alınabilmesi için araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış odak grup görüşme formu ve web sitesinde yer alan sanal günlükler kullanılmıştır. Veri toplama süreci sonunda elde edilen nicel veriler dijital ortamda analiz edilmiştir. Normal dağılım sergileyen nicel veriler üzerinde parametrik; normal dağılım sergilemeyen nicel veriler üzerinde ise parametrik olmayan testler uygulanmıştır. Elde edilen nitel veriler üzerinde ise içerik analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda ters yüz öğrenmenin Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme anlayışları üzerinde etkili olduğu ancak anlamlı derecede farklılık oluşturamadığı ortaya çıkmıştır. Ters yüz öğrenmenin yapılandırmacılığa yönelik tutum üzerindeki etkisine bakıldığında deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin deneysel süreç öncesinde yapılandırmacı yaklaşıma yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık yok iken; deneysel süreç sonunda deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ters yüz öğrenmenin yapılandırmacı öğrenme ortamı gözlem formu üzerindeki etkisine bakıldığında öğretmen adaylarının tamamının uygulanan ters yüz öğrenme etkinlikleri sonrasında öğrenme etkinlikleri hazırlama boyutunda, öğrenme-öğretme süreci boyutunda ve gözlem formundan elde ettikleri toplam puanda anlamlı düzeyde artış görüldüğü belirlenmiştir. Araştırmanın nitel sonuçları incelendiğinde ters yüz öğrenmeye uygun biçimde hazırlanan uygulamaların öğretmen adaylarının beklentilerini genel olarak karşıladığı; öğretmen adaylarına mesleki ve akademik açıdan katkıda bulunduğu belirlenmiştir. Nitel sonuçlar bağlamında ters yüz öğrenmenin sınırlılıkları boyutunda alt yapı yetersizlikleri, sınıf ortamındaki fiziksel olumsuzluklar, ön hazırlık sürecinin uzun olması ve çok zaman alması, aile desteği sağlamada güçlük çekilmesi gibi durumların ifade edildiği belirlenmiştir. The general purpose of this study is to investigate the effect of flipped learning on teaching - learning approaches, attitudes toward the constructivist approach and skills for preparing the constructivist classroom of pre-service social studies teachers. In addition, it is aimed to evaluate the view of pre-service social studies teachers on implementations developed with regard to flipped learning and flipped learning itself. Embedded mixed methods research design was used in the study.
To gather necessary data, ‘The Teaching and Learning Conceptions Questionnaire” which is developed by Chan and Elliot (2004) and later adapted in Turkish by Aypay (2011), ‘Constructivist Approach Attitude Scale’ developed by Evrekli, İnel, Balım and Kesercioğlu (2009) and ‘Constructivist Learning Environment Observation Form’ developed by Özden (2012) are used. In order to obtain views of pre-service social studies teachers about applications driven according to flipped learning and about flipped learning, semi structured focus group interview developed by the researcher and virtual diaries found in the web site were used. Data gathered from those processes were analyzed by using software. Parametric tests were conducted for quantitative data showing normal distribution. On the other hand, nonparametric tests were conducted for quantitative data not showing normal distribution. Content analysis was performed for the qualitative data.
As a result of the study, flipped learning has an effect on learning and teaching conceptions of the pre-service social studies teachers however there was no significant difference. Results of the investigation of the effect of flipped learning on the attitude toward constructivism show that there is a meaningful difference in favor of experimental group at the end of the experimental process while there is no meaningful difference between experimental and control group before starting the study. Having evaluated the effect of flipped learning on constructivist learning environment observation form, at the end of the flipped learning activities applied to pre-service teachers; there was a meaningful increase on the total points which were obtained from preparation of learning activities, learning-teaching process and observation form. After evaluation of the qualitative results, it is determined that activities prepared according to flipped learning rules meet the expectations of the pre-service teachers and it is concluded that those activities contribute pre-service teachers in terms of professional and academic life. According to the qualitative results, it can be said that there are some limitations about the application of flipped learning such as poor infrastructure, physical problems in classrooms, too long preparation time, and low support from students’ families.