Çoklu Ortama Dayalı Sosyal Bilgiler Öğretiminin Motivasyon, Akademik Başarı Ve Tutuma Etkisi
Özet
Bu çalışmanın genel amacı, çoklu ortama dayalı sosyal bilgiler öğretiminin motivasyon, akademik başarı ve tutuma etkisinin incelenmesidir. Ayrıca 5. sınıf öğrencilerinin çoklu ortama dayalı işlenen sosyal bilgiler dersinin motivasyon, akademik başarı ve tutuma etkilerine ilişkin görüşlerinin açığa çıkarılması da amaç edinilmiştir. Araştırmada, karma yöntem desenlerinden biri olan açımlayıcı/ açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır.
Araştırma için gerekli olan verilerin toplanabilmesi için “Kişisel Bilgi Formu”, araştırmacı tarafından geliştirilen “Bölgemizi Tanıyalım Ünitesi Başarı Testi” ve öğrencilerin sosyal bilgiler dersine ilişkin tutumlarını ölçmek için Demir ve Akengin (2010) tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyal bilgiler dersi motivasyon düzeylerinin belirlenebilmesi amacıyla Kan (2012) tarafından geliştirilen “Sosyal Bilgiler Dersi Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Çoklu ortama dayalı sosyal bilgiler dersine ilişkin görüşlerin alınabilmesi için de araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır. Verilerin toplanması sürecinde elde edilen nicel ve nitel veriler, dijital ortama aktarıldıktan sonra veri analizi yapılmıştır. Normal dağılım sergileyen nicel veriler üzerinde parametrik, normal dağılım sergilemeyen nicel veriler üzerinde ise parametrik olmayan testler uygulanmıştır. Elde edilen nitel veriler üzerinde de içerik analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda çoklu ortama dayalı sosyal bilgiler öğretiminin akademik başarı üzerinde anlamlı etkide bulunduğu ortaya çıkmıştır. Ancak deney ve kontrol grubu arasında anlamlı derecede farklılık oluşturamamıştır. Çoklu ortama dayalı öğretimin tutum ve motivasyon üzerindeki etkisine bakıldığında, hem tutum hem de motivasyon üzerinde anlamlı derecede olumlu etkide bulunmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel sonuçları incelendiğinde, çoklu ortama dayalı öğretimin konuların daha kolay öğrenilmesini sağladığı, soyut bilgileri somutlaştırdığı, öğrenme ortamını eğlenceli hâle getirdiği, derse karşı tutuma ve motivasyona olumlu etkilerde bulunduğu ve öğrencileri derse katılmaya teşvik edici özelliğe sahip olduğu anlaşılmıştır. Nitel sonuçlara dayanarak kalabalık sınıfların, çoklu ortama dayalı öğretim ile diğer öğretim yöntem ve tekniklerin etkilerini sınırlandırdığı söylenebilir. Araştırma kapsamında elde edilen nicel ve nitel sonuçlar sonuç ve tartışma bölümünde bütünleştirilerek ilgili çalışmalar ışığında tartışılmıştır. Son olarak araştırmanın sonuçları ve araştırmacının kazandığı tecrübeler doğrultusunda uygulamaya ve araştırmacılara dönük önerilerde bulunulmuştur. This study aims at analysing the effects of the multimedia based fifth grade social studies course on student motivation, academic achievement and student attitudes. It is also aimed at identifying the student views about the effects of the multimedia based fifth grade social studies course on student motivation, academic achievement and student attitudes. The study was designed as an exploratory rank study, which is part of eclectic methods.
The data of the study were collected using five data collection tools. The first one was a personal information form. The next one was an achievement test on the unit of Let’s Know our Region which was developed by the authors. In order to analyse student attitudes towards the social studies course the Social Studies Course Attitudes Scale developed by Demir & Akengin (2010) was employed. The Social Studies Course Motivation scale developed by Kan (2012) was used to identify the student motivation. The views of the students concerning the multimedia based social studies course were analysed through interview forms which were developed by the authors. Both quantitative and qualitative data collected were analysed following their transmission to digitial environment. If the quantitative data had a normal distribution parametric tests were used. If not, nonparametric tests were employed. The qualitative data were examined using the content analysis.
Major findings of the study can be summarized as follows: the multimedia based social studies course was found to have positive effects on student achievement. However, there was no significant difference between experiment and control groups in terms of academic achievement. The multimedia based social studies course was found not to have significantly positive effects on student attitudes and student motivation. On the other hand, the qualitative findings suggest that the multimedia based social studies course made the learning of topics much easier and made the abstract information concrete one. It was also found that the course made the learning environment much fun and had desired effects on student attitudes and student motivation. It also encouraged active student participation. It was also identified that the crowded classrooms seriously limited the effects of the multimedia based presentations, methods and techniques. These findings are all discussed in detail. Based on this discussion several suggestions are developed.