Otel İşletmelerinde Bilginin Dışsallaştırılması Sürecinde İky Departmanının Rolü Üzerine Bir Araştırma: Fethiye Otelleri Örneği
Özet
Değişen rekabet koşulları ve teknolojik gelişmelere paralel olarak işletme yönetimi ve ilgili literatürde bilgi ve bilgi yönetimine olan ilgi hızla artmıştır. Bununla birlikte örtük bilgi olarak nitelenen deneyim ve uzmanlık bilgisinin işletmeleri farklılaştıran ve rekabet avantajı sağlayan temel unsur haline gelmesi ile işletmelerde işgücüne daha fazla önem verilmeye başlanmıştır. Dolayısıyla günümüzde tüm işletmeler örtük bilgi ve bu bilgiye sahip olan işgörenlerin etkin yönetimi için çaba göstermeye başlamışlardır. Otel işletmeleri de bu değişim sürecinde insan kaynakları yönetimi (İKY) odaklı örtük bilgi yönetimi ve bilginin dışsallaştırılmasına yönelik girişimler gerçekleştirmektedirler.
Bilginin artan önemi ve İKY’nin bilginin yönetimindeki rolünden hareketle bu araştırmanın amacı bilginin dışşallaştırılmasında İKY yönetiminin nasıl bir yol izlediğinin saptanması ve buna yönelik çabalarının ortaya çıkarılmasıdır. Belirtilen amaç doğrultusunda, Haziran 2017 döneminde, Fethiye bölgesinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otellerde görevli 13 İKY yöneticisi ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeleri takiben ilgili otellerdeki alt, orta ve üst düzey yöneticilerden oluşan 403 katılımcı üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin analizi sonucunda İKY departmanının toplantı, etkinlik ve personel günleri organizasyonu, işgören güçlendirme, bilgi paylaşımının teşviki ve mentorluk faaliyetleri ile bilginin dışsallaştırılmasına katkı sağladığı saptanmıştır. Interest in knowledge and knowledge management in business management and related literature has increased rapidly with parallel to changing competition conditions and technological developments. However, more emphasis has been placed on the workforce in the enterprises as the experience and expertise knowledge (implicit knowledge) has become a fundamental element that differentiates businesses and provides competitive advantage. Thus, all businesses have begun to strive for effective management of implicit knowledge and workforce who have this knowledge. Hotel establishments are also undertaking initiatives on Human Resources Management (HRM)-focused implicit knowledge management and externalization of implicit knowledge during this transformation process.
Moving from the increasing importance of knowledge and the role of HRM in knowledge management, the aim of this study is to determine HRM efforts towards externalization of implicit knowledge. For the stated purpose, in May-June 2017 period, interviews were held with 13 HRM managers working in 4 and 5 star hotels operating in Fethiye region. Following the interviews, a survey was conducted on 403 participants consisting of lower, middle and upper level managers in the related hotels. Results of the study indicate that, the HRM department contributes to the externalization of implicit knowledge with the organization of meetings, events and personnel days, empowerment of hotel staff, promotion activities towards knowledge sharing and mentoring.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/5060Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]