Sanatçı adayı üstün yetenekli çocukları olan ailelerin karşılaştığı sorunlar üzerine bir araştırma
Özet
Ülkemizde mesleki müzik eğitimi veren kurumlar çeşitli yaş gruplarında öğrenci kabul eder. Konservatuvar eğitimi ortaokuldan itibaren
hatta yarı zamanlı olarak ilkokul yaşlarından itibaren öğrenci kabul etmesi
ile farklı bir konumdadır. Özellikle çalgı eğitiminin çok küçük yaşlarda
başlaması geleneği kurumsallaşmış konservatuvarlarda ve dünyanın her
yerinde kabul edilmiş bir görüştür. Hemen her öğrencinin yetenekli olarak
kabul gördüğü bu okullarda üstün yetenekli ve farklı öğrenen çocuk ve
gençlere de sık sık rastlanır. Bununla birlikte; okul, veli ve öğrenci
profesyonel müzik eğitimi süreci içerisinde birçok sorunla karşılaşmaktadır.
Bu sorunların çözümüne yönelik ise tutarlı bir politikanın hayata
geçirilememiş olması özellikle ailelerin bazı sorunlar yaşamalarına neden
olabilmektedir. Ayrıca Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren başlayan, 1948’li
yıllarda kurumsallaşan üstün yetenekli sanatçı adaylarına verilen destekler
son 30 yılda kesintiye uğramıştır.
Bu araştırmada ‘Sanatçı adayı üstün yetenekli çocukları olan
ailelerin karşılaştığı sorunlara yönelik düşünceleri nedir?’ sorusuna cevap
aranmış, örnek bir aile üzerinde durulmuştur. Mevcut sorunlar ailenin
tecrübeleri doğrultusunda betimlenmeye çalışılmış örnek olay olarak
nitelendirilebilecek çalışmada yapılandırılmış görüşme ile elde edilen veriler,
içerik analizi tekniği ile işlenerek bulgulara ulaşılmıştır. Çalışmanın konu
özelinde özgün olduğu, bu tür çocukları olan ailelerin sosyal desteğe
duydukları ihtiyaçların tespitinde önemli veriler sunacağı ve alana katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca sorunların çözümlenmesinde de ailenin
yaşamış oldukları doğrultusunda üstün yetenekli ailelere de yol göstereceği
düşünülmektedir. The institutes which give professional music education in our country accept students from different age groups. Conservatory education is
in a different position in that it accepts students from middle school or even
half-time schooling from elementary school. The tradition of starting the
instrument education in early ages is an approved remark in institutionalized
conservatories and all over the world. In those schools, in which most
students are accepted as talented, gifted students who learn different can also
commonly beseen. Furthermore; school, parent and student encounter lots of
problems during the professional music education process. It is thought that
no consistent policy can be accomplished towards those problems’ solutions
and especially the families are left helpless.The support given to the gifted
performer candidates, which started from the establishment of the Republic
and became institutionalized in 1948, has been interrupted in the last 30
years.
In the study in which ‘What are the thoughts of the families, who
have gifted children, towards the problems they encountered?’ question is
searched for answer, it will be dwelled on a sample family and the problems
will be represented towards family’s experiences. In the phenomenology
grounded study data collected by interviewing was analysed with reference to
qualitative analysis techniques. It is thought that the study is unique specific
to the subject, to determining the expectations of family from government, it
will contribute to the field and it will give new and different thoughts for
analysing the problems.
Kaynak
Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi “AMADER”Cilt
4Sayı
8Bağlantı
http://amader.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/07/12-Fak%C4%B1-Can-Y%C3%BCr%C3%BCk_c4s8.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/5073
Koleksiyonlar
- Cilt 4 : Sayı 8 [7]