Güncel Gönderiler: Kocatepe İslami İlimler Dergisi
Toplam kayıt 95, listelenen: 61-80
-
Hayriyye ve Lutfiyye tesirinde yazılmış bir mesnevi: Kilisli Hâmî’nin nasihat-nâme’si
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)İnsanları doğruya ve iyiliğe yöneltmek, topluma faydalı, ahlaklı fertler yetiştirmek maksadıyla yazılan eserlere nasihat-nâme denir. Arapça “nasaha” kökünden türemiş “pend, öğüt ve mev’iza manalarına gelen “nasihat” ... -
Mâlik b. Huveyris (öl. 74/693-4) ve rivayetleri
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)Kur’ân ve sünnetin, dinin iki temel kaynağı olduğu bilinmektedir. Bunlardan sünnetin gerek fiilî gerekse sözlü olarak günümüze ulaşmasını sağlayan en önemli nesil hiç şüphesiz sahâbe nesli olmuştur. Başka bir deyişle ... -
Fezâilü’l-Kur’ân rivayetlerinin kullanımında farklı bir yaklaşım: İbn Kesîr’in Fezâilü’l-Kur’ân’ı
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)Fezâilü’l-Kur’ân rivayetleri tefsirlerde genellikle sûrelerin tefsirine başlarken, bazı tefsirlerde ise sûrelerin tefsirinin sonunda nakledilmiştir. İbn Kesîr (ö. 774/1373) de diğer müfessirler gibi tefsirinde fezâilü’l-Kur’ân ... -
Kur’ân-ı Kerîm’de ‘Zamîru’ş-Şe’n ve’l-Kıssa’ üslûbu ve meâllere yansıması
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)Bu çalışmada Arap dilinde ve belagatinde çok önemli işlevleri olan zamir-i şe’n ve zamir-i kıssanın Kur’ân-ı Kerîm’de nasıl kullanıldığı ve manasının Türkçe meâllere ne şekilde aktarıldığı farklı meâllerden karşılaştırmalı ... -
Kur’an’da hata yok kitabında teklif edilen miras sisteminin değerlendirilmesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)İslam hukukunda miras ahkâmı, ihtilafın fazla olmadığı bir hukuk bölümü olarak diğer fıkıh konularından ayrılır. Mirasa dair naslar ayrıntılı bir şekilde geldiği için mezhepler bu konuda temel bir görüş ayrılığı içerisine ... -
Sirâcî’nin Şehzade Mustafa mersiyeleri
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2021)Şehzade katli, Osmanlı tarihinin en dramatik ve en çok tartışılagelmiş konularından biridir. Tarih boyunca taht kavgaları birçok Türk devletinin zayıf düşmesine hatta bazılarının yıkılmasına sebep olmuştur. Bu mücadelelerde ... -
Namazların müstehap vakitleri (fukahânın hhtilafı üzerinden müdellel bir inceleme)
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Müslümanlar’ın günde beş kez eda ettiği namazlar, belirli vakitlere tayin edilmiştir. Vakti girmeden kılınan namaz sahih olmadığı gibi vakti çıktıktan sonra kılınan namaz da sahih değildir. Namazların geçerliliğini ortaya ... -
Kadın hükümlülerde dini tutum ve affetme eğilimi arasındaki ilişki üzerinde bir araştırma: Sivas örneği
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Bu çalışma, açık ceza infaz kurumlarında hükümlü kadınların dindarlıkları ile affetme eğilimleri arasındaki ilişkiyi yaş, eğitim, medeni durum, ikamet, açık ceza infaz kurumuna girme nedeni ve açık ceza infaz kurumunda ... -
Eyüp Sultan Türbesi vakıfları
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Osmanlı Devleti’ndeki vakıflara ait vakfiyeler ve farklı dönemlere ait birçok vesika, devletin vakıflara vermiş olduğu önemi, vakfın işleyiş ve denetimini, vakıflar ile ilgili birçok sorunu ve bu sorunların çözümlerini ... -
Harâc ve Emvâl literatüründe altın ve gümüş ile ilgili rivayetlerin fıkhî tahlili
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Kıymetli iki maden olan altın ve gümüş sünnette ribevî mallar arasında sayılmıştır. Fukahanın çoğunluğu bu iki madeni bütün çeşitleriyle ribevî olarak kabul etmiş ve sarf akdi kuralları kapsamında mübadele edilmesi ... -
Fıkhî açıdan aile içerisinde yapılan mülkiyet nakilleri ve aile vakfıyla ilişkisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Toplumların temel yapı taşı, en küçük birimi olan ailedir. Bu yüzden toplumun düzeni ailenin düzeni ile başlar. İslâm da bu sebeple aileye önem vermiş, ailenin devam etmesine ve dağılmamasına hassasiyet göstermiştir. Aile ... -
İbn Sînâ felsefesinde faal akıl
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)İbn Sînâ felsefesinde faal akıl, Zorunlu Varlık ve ayrık akıllardan oluşan ay üstü âlemin son aklıdır. Sudur sürecinde son akıl olması sebebiyle aynı zamanda oluş ve bozuluşa tabi olan ay altı âlemin aklı olarak kabul ... -
Gazzâlî düşüncesinde eğitimin fıtrat ve mizaç ile ilişkisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)İnsanın eğitim vasıtasıyla değişebildiği ve dönüşebildiğini ifade eden eğitimin imkânı meselesi, büyük ölçüde insan tabiatının mahiyeti çerçevesinde tartışılır. Çünkü insan tabiatı, eğitimin işleyeceği yatkınlık ve ... -
Kendini ayarlama düzeyi yüksek ve düşük bireyler arasındaki temel farklılıklar: Genel bir değerlendirme
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Bireyin kendi davranışlarını ve etkileşimde olduğu diğer bireylerin davranışlarını etkin bir şekilde izlemesini, içerisinde bulunduğu durumun gereklerini okumasını ve buradan edindiği bilgileri işleyerek kendi davranışlarını ... -
Sarı Saltuk-Blagay Alperenler Tekkesi’nden hareketle tekke-insan-inanç ilişkisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Sarı Saltuk, efsanevi kişiliğiyle bir halk kahramanı, bir Hak dostudur. Uçsuz bucaksız coğrafyalarda, gönüllere ulaşan yollarda yürümüş bir Alp-Erendir. Mostar’da bulunan Blagay Alperenler Tekkesi de onun destânî karakterine ... -
Modern bir müslümanın ilmi portresi: Muhammed Hamidullah, yazar Abdulkadir Macit (İstanbul: Ketebe Yayınları,2019)
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Abdulkadir Macit'in 2019 yılında Ketebe yayınlarından çıkan ''Modern Bir Müslümanın İlmi Portresi: Muhammed Hamidullah'' eserinin tanıtım yazısı. -
Mustafa Sabri Efendi’nin varlık anlayışı ve vahdet-i vücûd eleştirisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Tasavvuf içerisinde gelişen metafizik anlayış, belirgin hâle geldiği ilk dönemlerden itibaren çeşitli eleştirilerin odağında yer almıştır. Bu eleştiriler vahdet-i vücûd diye adlandırılan ve büyük ölçüde İbnü’l-Arabî (ö. ... -
İman ve ahlâk eğitimi açısından Hucurât Suresi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Eğitim, kuşkusuz her insana doğuştan verilen en doğal haklardandır. Eğitim konusunda Allah’ın Kur’an’da zikrettiği pek çok ayeti görmek mümkündür. Kur’an-ı Kerim incelendiği zaman görülecektir ki, her bir sure ve ayet ... -
Ortaokul seçmeli Peygamberimizin hayatı dersi öğretim programı hedefleri üzerine bir analiz
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Dinin temel amacı insanın hayatına yön vermektir. Din ya da İslam dini insanın insanca yaşaması için ona rehberlik etmeye çalışır. Eğitim de insanın hayatına yön verir. İnsana rehberlik eder. Bu anlamda dinin de eğitimin ... -
İsnâd sisteminin Arap edebiyatında kullanımı ve diğer naklî ilimlerle mukayesesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Tarihte bilginin nesilden nesile aktarımı, ilk insanın yaratılışından bu yana bütün zaman ve mekânlarda uygulanan bir öğretim yöntemidir. Birbirinden farklı zaman ve mekânlara ait toplumlar arasındaki bilgi iletişimine ...