Güncel Gönderiler: Kocatepe İslami İlimler Dergisi
Toplam kayıt 99, listelenen: 81-99
-
Mustafa Sabri Efendi’nin varlık anlayışı ve vahdet-i vücûd eleştirisi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2020)Tasavvuf içerisinde gelişen metafizik anlayış, belirgin hâle geldiği ilk dönemlerden itibaren çeşitli eleştirilerin odağında yer almıştır. Bu eleştiriler vahdet-i vücûd diye adlandırılan ve büyük ölçüde İbnü’l-Arabî (ö. ... -
İman ve ahlâk eğitimi açısından Hucurât Suresi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Eğitim, kuşkusuz her insana doğuştan verilen en doğal haklardandır. Eğitim konusunda Allah’ın Kur’an’da zikrettiği pek çok ayeti görmek mümkündür. Kur’an-ı Kerim incelendiği zaman görülecektir ki, her bir sure ve ayet ... -
Ortaokul seçmeli Peygamberimizin hayatı dersi öğretim programı hedefleri üzerine bir analiz
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Dinin temel amacı insanın hayatına yön vermektir. Din ya da İslam dini insanın insanca yaşaması için ona rehberlik etmeye çalışır. Eğitim de insanın hayatına yön verir. İnsana rehberlik eder. Bu anlamda dinin de eğitimin ... -
İsnâd sisteminin Arap edebiyatında kullanımı ve diğer naklî ilimlerle mukayesesi
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Tarihte bilginin nesilden nesile aktarımı, ilk insanın yaratılışından bu yana bütün zaman ve mekânlarda uygulanan bir öğretim yöntemidir. Birbirinden farklı zaman ve mekânlara ait toplumlar arasındaki bilgi iletişimine ... -
Doç. Dr. Ahmet Duran'ın ardından
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Fakültemizin mütebessim simalarından ve müşfik tavırlarıyla gönüllerde hoş bir yer edinen Ahmet Duran hocamızı ahirete uğurlamanın burukluğunu yaşıyoruz. Bu vesileyle kendisine tekrar Yüce Allah’tan rahmet dilerken onu ... -
Tefsir kaynağı olarak Buhârî’nin El-Câmiʻu’s-Sahîh’i
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Çalışmanın birinci bölümünde Sahîh, tefsir usulü açısından incelenmiş, ayet isimleri, sure isimleri ve bazı tefsir usulü ıstılahları hakkındaki rivayetler değerlendirilmiştir. Buhârî’nin bu konularda alana olan katkısı, ... -
Şemseddin Muhammed el-Koçhisârî, el-Fevâidü’xxş-Şemsiyye li’xxl-Menâri’xxl-Hâfızıyye
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)İncelediğimiz eser İnebey kütüphanesinde HO 665 numaralı demirbaşta kayıtlı 210 varak 29 satırdır. Kütüphane kayıtlarında eserin müellif hattı olduğu ve hicri VIII. Asırda istinsah edildiği yazmaktadır. Eserde müellif ... -
Günümüzde nahiv konularının yeniden düzenlemesine yönelik çalışmalar
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Nahiv ilmi tarih boyunca hem Arap Dilinin bir grameri olmuş hem de İslami ilimlerin dili olarak geleneksel yapısını korumuştur. Bu geleneksel yapının korunması fasih Arapçanın da yüzyıllar boyunca büyük ölçüde değişmeden ... -
Kötülük problemi neden imana engel değildir?
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Kötülük problemi, felsefenin en dikkat çeken problemlerinden biridir. Tanrı’nın sonsuz iyiliği ve sonsuz gücüyle, dünyadaki kötülüklerin bağdaşmaması insanlarda hep bir soru işareti bırakmıştır. Kötülüğün doğal, ahlaki ... -
(طرق الكشف عن أصول الاستنباط للإمام مالك (دراسة استقرائية تحليلية
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)تناولت هذه المقالة موضوعا مهما وهو الكشف عن الأصول التي اعتمد عليها الإمام مالك ـ رحمه الله ـ (ت 179هـ) في فتاويه ومنهجه، والطريقة التي اتبعها في استخراج الأحكام الفرعية من الأدلة الكلية؛ لأن الإمام لم ينص على منهجه وأصوله ... -
Muhammed Esed’in mucize anlayışına klasik tefsirler ışığında eleştirel bir yaklaşım
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2019)Modern Batı düşüncesinin gelişmesi ve bilimsel ilerlemeler neticesinde bazı ayetleri anlama ve yorumlamada yeni yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Kur’ân-ı Kerîm’de, geçmiş peygamberlerin elinde gerçekleşen birçok mucize ... -
Hicri 10. Asrın sonunda Anadolu ve Balkanlardaki Haremeyn Vakıfları
(Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2018)Mekke-i Mükerreme’de ilk vakfı, bilindiği üzere Hz. İbrahim (a.s) kurmuştur. Daha sonrasında Kureyş kabilesinin İslamiyet’in gelişine kadar olan sürede, Mekke’ye gelen hacıların ihtiyacını gidermeye yönelik farklı pek ... -
Hasan Hüseyin Havuz, Çağdaş Müşkilü’l-Kur’ân (Muhammed Esed Örneği)
(2018)Son asrın en önemli tefsir müelliflerinden biri olan Muhammed Esed hem daha önce kitaplarda yer almış müşkillerle ilgili görüş beyan etmiş hem de klasik kaynaklarımızda yer almayan bazı yeni müşkillerde çözüm önerileri ... -
18. Uluslararası Beytülmakdis Akademik Sempozyumu" adlı bilimsel toplantının değerlendirmesi (15-16 Eylül 2018)
(2018)15-16 Eylül 2018 tarihlerinde İstanbul Eyüp Sultan Kültür ve Sanat Merkezinde gerçekleştirilen "18. Uluslararası Beytülmakdis Akademik Sempozyumu"nda Kudüs ve Filistin literatürüne büyük katkılar sağlayan Türkçe, İngilizce ... -
Siyer İlmi ve Diğer İslamî İlimlerle İlişkisi
(2018)Siyer ilmi, odaklanmış olduğu konu yönüyle İslam tarihi ve hadis ilmine büyük oranda benzerlik gösterse de ele alınan konuların sınırları, diğer taraftan söz konusu ilimlerin doğuş ve teşekkül sürecinde izlemiş oldukları ... -
Muhammed Hayât es-Sindî’nin (ö. 1163/1750) Fethu’l-vedûd ‘alâ vahdeti’l-vücûd İsimli Vahdet-i Vücûd Reddiyesinin Tahkiki ve Eleştirisi
(2018)Tevhidin vahdet-i vücûd şeklinde yorumu İbnü’l-Arabî’den (ö. 638/1240) bu tarafa lehinde ve aleyhinde üzerine en çok eser telif edilen diğer bir ifadeyle üzerine reddiye ve müdafaa yazılan konulardan biridir. Vahdet-i vücûd ... -
XIII. Yüzyılda yaşamış gelenekçi bir düşünür Abdüllatif El-Bağdâdî, hayatı ve eserleri
(2018)Abdüllatif el-Bağdâdî 13. Yüzyılın ilk yarısında yaşamış çok yönlü bir düşünürdür. Klasik kaynaklar felsefe, tıp, coğrafya, kelam, hadis ve fıkıh gibi çeşitli disiplinlerde 160’a yakın eseri ona atfetmektedir. Hayatı ... -
Sekülerleşme: Soykütüksel Bir İnceleme
(2018)Dini değişim sosyal bilimlerin ele aldığı önemli konulardan biridir. Bu minval üzere sekülerleşme sosyal bilimler literatüründe modern toplumlardaki dini değişimi açıklamak için ana bir çerçeve olarak kullanılmaktadır. ... -
Kur’ân-ı Kerim’de Öğrenci ve Eğitimci Olarak Hz. Muhammed
(2018)Yüce Allah, Rahmet Peygamber’ine son ilahi kitabını yirmi üç sene gibi bir zaman diliminde göndermiş, onun içinde hiçbir şeyi eksik bırakmamıştır. Gönderdiği ayetleri Cebrail aracılığı ile Peygamber’ine okutmuş, O da, vahyi ...