İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Toprak ve Toprağın Korunmasının Yeri
Abstract
İnsanoğlu dünyada var olduğundan beri hayatını idame ettirebilmek için çevresindeki kaynakları kullanma yoluna gitmiştir. Yerleşik yasamın başlamasıyla birlikte insan hayatında en önemli yeri toprak ve toprak işlemeciliği almıştır. Günümüzde gelişen sanayi ve teknoloji sonuçlarıyla her şeyi etkilemiş bundan doğal kaynaklarda payını almıştır. En önemli doğal kaynaklardan biri olan toprak atıklar, kimyasal maddeler ve duyarsızlık sonucu zarar görmeye başlamıştır. Günümüzün önemli sorunlarından birini teşkil eden toprağın ve çevrenin korunması bilinci ilk basta ailede verilmekte daha sonra ilköğretim düzeyinden başlayıp hayatın her aşamasında bireylere verilmektedir. Doğal kaynakların kullanımı ve korunmasında yer alan “toprak ve toprağın korunması” konusu da özellikle ilköğretim 4. 5. 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler derslerinde verilmektedir. İlköğretimde okutulan Sosyal Bilgiler dersi öğrencilerin dünyayı tanıma ve var olan sorunlara karsı duyarlılıklarının geliştirilmesinde çok önemli bir yer tutar. Bu çalışmada “toprak ve toprağın korunması” konusuna Türkiye’de Talim ve Terbiye Kurulu tarafından 2010- 2011 eğitim öğretim yılında uygulanması uygun görülen tüm 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitaplarında ne derecede yer verildiği tespit edilmeye çalışılmıştır. 6. ve 7. sınıf düzeyinde kullanılan Sosyal Bilgiler öğretmen kılavuz kitaplarında öğretmenlere bu konuyla ilgili yeterli düzeyde yönlendirme yapılmadığı, ders kitaplarında içerik olarak baslı basına ele alınmadığı sadece yüzeysel açıklamaların yapıldığı görülmüştür. Öğrenci çalışma kitaplarında ise “toprak ve toprağın korunması”yla ilgili neredeyse hiçbir etkinliğin yer almadığı sadece bazı etkinliklerin içerisine sıkıştırıldığı tespit edilmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
4Issue
2Collections
- Cilt 4 : Sayı 2 [17]