Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKaraca, Nezahat
dc.contributor.authorAral, Neriman
dc.date.accessioned2019-02-20T07:11:22Z
dc.date.available2019-02-20T07:11:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://dergipark.gov.tr/download/article-file/304357
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/5445
dc.descriptionThis research was carried out to develop creative relaxation education program appropriate for the needs and interests of children who currently attend the nursery schools and to investigate whether the creative relaxation education is effective for their self-concept and motor creativity. The research was conducted in an empirical way with a control group of pre- and post-test and retention test. Besides, ''General Information Form'', Perception of Child Self Concept, which was developed by Villa and Auzmendi (1992) for the children at the age of 5-6 in order to evaluate their self-concept and also Creatively Thinking Test In Action And Movement, which was developed by Torrance (1981) for children between the age of 3-8 in order to evaluate their motor creativity were used. According to the study's results, it was determined that no significant differences existed in the pre-test scores of children of experimental and control groups while there was a considerable difference in favor of the experimental group in the post-test scores of children of experimental and control groups. It was determined that the difference between post-test and retention test scores of children in experimental group is nonsignificant.en_US
dc.description.abstractBu araştırma, anaokuluna devam eden çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına uygun yaratıcı rahatlama eğitim programının geliştirilmesi ve benlik kavramı ve motor yaratıcılık becerilerinde yaratıcı rahatlama eğitiminin etkili olup olmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma ön test-son test-kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Genel Bilgi Formu”, çocukların benlik kavramlarını değerlendirmek amacıyla Villa ve Auzmendi (1992) tarafından beş-altı yaş çocukları için geliştirilmiş olan Çocuğun Benlik Kavramını Algılaması ölçme aracı ve motor yaratıcılığının değerlendirilmesi için Torrance (1981) tarafından üç-sekiz yaş çocukları için geliştirilmiş olan Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubundaki çocukların “Çocuğun Benlik Kavramını Algılaması” ölçme aracına ve Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi”ne ilişkin yapılan ön test puanları arasında anlamlı farklılık olmadığı, son test puanları arasında ise deney grubunun lehine anlamlı farklılık olduğu, ayrıca deney grubundaki çocukların son test ve kalıcılık testi puanları arasındaki farkın anlamlı olmadığı belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.identifier.doi10.5578/keg.27768en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectbenlik kavramı, motor yaratıcılık, rahatlama, çocuğun benlik kavramini algilamasi, eylem ve harekette yaratici düşünme testien_US
dc.titleYaratıcı Rahatlama Çalışmalarının Anaokuluna Devam Eden Çocukların Benlik Kavramı ve Motor Yaratıcılığına Etkisinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the Effect of Creative Relaxation Exercises on Preschoolers’Self-concept and Motor Creativityen_US
dc.typearticleen_US
dc.departmentAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.startpage146en_US
dc.identifier.endpage169en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster