Eğitsel Amaçlı Sosyal Medya Kullanımı: Facebook Örneği
Abstract
Bu araştırmada, farklı öğrenim düzeyindeki üniversite öğrencilerinin Facebook kullanım amaçları, Facebook eğitsel kullanım amaçları ve Facebook sosyal ağının uzaktan eğitim aracı olarak kullanılmasına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, Facebook kullanım sıklığı, sürekli internet erişimine sahip olma durumu, Facebook’a bağlanırken kullanılan cihaz ve Facebook’ta geçirilen süre değişkenleri açısından Facebook kullanım amaçları ve eğitsel amaçlı Facebook kullanım düzeylerinde anlamlı ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda araştırma Facebook sosyal ağına üyeliği bulunan yükseköğretim öğrencileri ile yürütülmüştür.
Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı araştırmada veri toplama iki aşamadan oluşmaktadır. Birinci aşamada nicel verilerin toplanmasında Mazman (2009) tarafından Facebook kullanım amaçlarının belirlenmesi için geliştirilmiş olan “Facebook Kullanım Amacı Ölçeği”, yine Mazman (2009) tarafından eğitsel alanda Facebook kullanım amaçlarının belirlenmesi için geliştirilmiş olan “Facebook Eğitsel Amaçlı Kullanım Ölçeği” ve katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Google Docs altyapısıyla oluşturulan form Facebook üzerinden öğrencilere ulaştırılmıştır. İkinci veri toplama aşamasını ise Facebook sosyal ağı üzerinden geliştirilen eğitim programına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Facebook üzerinden uzaktan eğitime katılan öğrencilere ders sonunda Google Docs sistemiyle oluşturulan değerlendirme formu uygulanarak görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın nicel çalışma kısmında 1226, nitel çalışma kısmında 48 yükseköğretim öğrencisi yer almaktadır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler, Mann Withney U testi, Kruskall Wallis testi ve Spearman Rho Korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır.
Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre faktörler açısından yapılan analizlerde cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, Facebook kullanım sıklığı, sürekli internet erişimine sahip olma durumu, Facebook’a bağlanırken kullanılan cihaz ve Facebook’ta geçirilen süre değişkenlerinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel bulgu sonuçlarına göre öğrenciler Facebook sosyal ağı üzerinden uzaktan eğitim olarak işlenilen derslerin verimli, iletişim ve etkileşimin yüksek, rahat ve farklı kişilerle sosyal olarak ders işlemenin olumlu olduğu genel görüşüne ulaşılmıştır. Nicel ve nitel bulgu sonuçlarının iletişim, sosyallik, çalışmalarına yönelik kullanımlarında verimli, işbirlikçi ders işlemenin sağlanabildiği, ders kaynak ve materyallerinin verimli kullanılabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [879]