dc.contributor.author | TEMİZ Mesut | |
dc.date.accessioned | 2019-03-08T14:09:43Z | |
dc.date.available | 2019-03-08T14:09:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5492 | |
dc.description.abstract | Dil, iletişim aracı olmasının yanında toplulukları millet yapan önemli bir bağdır. Dilin iletişim alanındaki öneminin yanı sıra milletlerin bilimde, teknikte ve sanatta ilerlemelerindeki katkısı göz ardı edilemez. Bu sebeple ana dili öğretim programları hazırlamak zorunluluktur.
Ülkemizde de çeşitli yıllarda Türkçe öğretim programları hazırlanmıştır. Bu programlar zaman içinde geliştirilmiş, yenilenmiştir. Cumhuriyet Dönemi’nde ilki 1924 yılında hazırlanan Türkçe öğretim programlarının her geçen dönem daha iyi, daha kullanışlı duruma geldiklerini görmekteyiz.
Çalışmamızda bu öğretim programlarının okuma alanlarının amaç ve kazanımlarının karşılaştırılmasına yer verdik. 1924 yılındaki programdan 2015 yılında hazırlanan taslak Türkçe öğretim programına kadar bütün programların okuma alanlarının özellikleri ve bu programların içerik yönünden değerlendirilmesi üzerinde durduk.
Eskiden Türkçenin öğretimine yönelik ciddi bir program yapılmamıştır. Cumhuriyetin ilk yıllarıyla bu eksikliğin giderilmesinin önemi fark edilince ana dilimiz Türkçeyi merkeze alan öğretim programı hazırlama çalışmaları hızlanmıştır. İlki 1924 yılında hazırlanan Türkçe öğretim programını sonraki yıllarda hazırlanan programlar takip etmiştir. O günden bu yana 1929, 1931, 1938, 1949, 1962, 1981 programları hazırlanarak uygulanmıştır. Günümüzde ise 2006 yılında uygulanmaya başlayan program kullanılmaktadır ama program geliştirme çalışmaları devam etmektedir.
Çalışmayla, programların okuma alanlarının karşılaştırılmasına çalışılmıştır. Bu çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; dil, ana dili, program ilişkisi, programların felsefelerine ve değiştirilme nedenlerine değinilmiştir. İkinci bölümde “Araştırma Yöntemi”nden bahsedildi. Üçüncü bölümde programların genel özellikleri, değerlendirilmesi, programların okuma alanları, okuma türleri üzerinde durulmuştur. “Sonuç ve Öneriler” başlığı yazıldı ve çalışmanın hazırlanmasında kullanılan kaynaklar “Kaynakça” bölümünde gösterildi. | en_US |
dc.description.abstract | Language is a important connection that it makes communitıes to nations besides it is a communication instrument. Language is important thing in area add to that its contribution can’t ignore in science, tecnique and artitry progressing of nations. Fort his reason, native language teaching programs making out is necessity.
In many years, various Turkish teaching programs were made out in our country, too. After a while these programs were improved, renewed. As a first was prepared in 1924, Turkish teaching programsa re regarded beter, more useful condition in every period.
In operation, we placed that compering of and acquisitions reading area of these teaching programs. From Turkish program was prepared in 1924 to ploting Turkish program was prepared in 2015 was standed on properties of reading areas and regarding of these programs.
In the past, serious program hadn’t been made for Turkish education. When noticed importance of this imperfection remove in the first years of Republic, education program that was centered native language Turkish, preparation operation rised. The first Turkish education program which was prepared in 1924, was followed by programs that were prepared in the other years. Since that year programs applied which were prepared in 1929, 1931, 1938, 1949, 1962, 1981. At the present day, program is using that started was applied in 2006, but program improvement operations are proceeding.
With operation, was tried to compare of programs according to reading area.This operation has got four parts.In the first part; was touched on language, native language, program relationship, philosophy of programs and reason of substitution. In the second part; was discussed ‘’Technique of Investigation’’.In the third part; was emphasized general properties of programs, considering, reading parts of programs and reading varieties. “Result and Suggestions” were written and sources that used to prepare of operation were expressed in “the Bibliography’’ part. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | dil | en_US |
dc.subject | ana dili | en_US |
dc.subject | öğretim programı | en_US |
dc.subject | okuma becerisi | en_US |
dc.subject | kazanım. | en_US |
dc.title | Cumhuriyet Dönemi Türkçe Öğretim Programlarının Okuma Eğitimi Yönünden Değerlendirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Evaluating Turkısh Teachıng Programmes In Repuclıc Perıot Of Tıme Accordıng To Readıng Educatıon | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Esntitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |