dc.contributor.author | TOPRAK, Tuğba Elif; ÇAKIR, Abdulvahit | |
dc.date.accessioned | 2019-03-21T08:14:34Z | |
dc.date.available | 2019-03-21T08:14:34Z | |
dc.date.issued | 09.03.2018 | |
dc.identifier.uri | http://dergipark.gov.tr/download/article-file/437867 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5582 | |
dc.description | A growing emphasis on the union of cognitive psychology with psychometrics has led to the inception of Cognitive Diagnostic Assessment (CDA). CDA can be defined as a cognitively‑grounded assessment methodology which aims to detect examinees’ strengths and weaknesses in a given domain, make reliable diagnostic classifications directly from the statistical models, and present stakeholders with fine‑grained and pedagogically‑meaningful diagnostic feedback. Although CDA holds great promise for educational assessment practices, it remains relatively unknown to many assessment specialists. Hence, this paper aims to describe the theoretical underpinnings and working principles of CDA by giving information about the developments that have led to the inception of CDA and elaborate on how CDA can be implemented in operational assessment settings either by using an inductive or retrofitted approach to foster learning and enhance accountability within educational programs. Finally, the potential that CDA bears for educational assessment is discussed and practical implications are made. | en_US |
dc.description.abstract | Bilişsel psikolojinin psikometri ile harmanlanması Bilişsel Tanılayıcı Değerlendirme (BTD) adı verilen ölçme ve değerlendirme yaklaşımının ortaya çıkmasını sağlamıştır. BTD, bilişsel temelli, istatistiki açıdan sofistike ve alternatif bir ölçme ve değerlendirme yaklaşımıdır. Bireylerin belirli bir beceri ya da akademik alandaki güçlü ve zayıf yanlarının, eksiklerinin ve yanılgılarının saptanmasını ve bu hususlara yönelik paydaşlara (öğrenci, öğretmen, veli ve idarecilere) bireylerin halihazırdaki durumları hakkında detaylı dönüt verilmesini amaçlar. Sağlanan dönüt, pedagojik açıdan anlamlı ve öğrenme sürecini destekleyici boyutta olmalıdır. Bu değerlendirme yaklaşımının eğitim öğretim faaliyetleri için pek çok yararı olmasına karşın, BTD hem eğitim araştırmacıları hem de ölçme değerlendirme alanında çalışan araştırmacılar tarafından yeteri derecede tanınmamaktadır. Bu makalede, BTD yaklaşımının ortaya çıkmasına sebep veren eğitimsel akım ve gelişmeler ele alınmış, BTD’nin kuramsal temelleri, çalışma prensipleri, işlevleri hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Ayrıca, BTD’nin öğrenme çıktılarını iyileştirme ve eğitim programlarının kalite ve hesap verebilirliğinin artırılması hedeflerine yönelik olarak, eğitim ve ölçme değerlendirme ortamlarında nasıl uygulanabileceği hususunda öneriler sunulmuştur. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.identifier.doi | 10.30831/akukeg.363915 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | eğitimde ölçme ve değerlendirme, bilişsel tanılayıcı değerlendirme, tanılayıcı sınıflama modellemesi | en_US |
dc.title | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarına Bilişsel Tanılayıcı Bir Yaklaşım | en_US |
dc.title.alternative | Where the Rivers Merge: Cognitive Diagnostic Approaches to Educational Assessment | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 11 | en_US |
dc.identifier.startpage | 244 | en_US |
dc.identifier.endpage | 260 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |