TIMSS 2015 matematik başarısı ile ilgili bazı değişkenlerin cinsiyete göre ölçme değişmezliğinin incelenmesi
Citation
Ertürk, Z., & Erdinç-Akan, O. (2018). TIMSS 2015 matematik başarısı ile ilgili bazı değişkenlerin cinsiyete göre ölçme değişmezliğinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], UBEK-2018, 204-226Abstract
TIMSS, öğrenci başarılarındaki değişim ve gelişimlerinin izlenmesini sağlayan ve ülkeler arası eğitim sistemleri arasındaki farklılıkları belirlemede faydalanılan uluslararası bir sınavdır. Bu çalışmada da, TIMSS’ e katılan Türk öğrencilerinin matematik başarılarında etkili olan değişkenlerin ölçme değişmezliği koşullarını sağlayıp sağlamadıkları test edilmiştir. Araştırma ilişkisel bir araştırma olup, örneklemini TIMSS 2015’ e Türkiye’den katılan 6456 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin matematik başarılarını etkileyen faktörlerin ölçme değişmezliklerinin test edilmesinde Çok Gruplu Doğrulayıcı Faktör Analizi (ÇG-DFA) kullanılmıştır. Araştırmada yer alan matematiği sevme, matematiğe olan ilgi ve matematiğe ilişkin özgüven gizil değişkenleri için cinsiyet açısından aşamalı bir şekilde değişmezlik testleri yapılmıştır. Analizlerde ölçme değişmezliği aşamaları olarak biçimsel, metrik, skalar ve katı değişmezlik yer almıştır. Analizlerde hiçbir sınırlandırmanın yapılmadığı (biçimsel değişmezlik) durumu ile daha fazla sınırlandırmaların konulduğu diğer değişmezlik testleri arasındaki CFI karşılaştırmalı uyum iyiliği indeksleri arasındaki farklar değerlendirilmiştir. Araştırmada test edilen üç gizil değişkenin biçimsel değişmezlik koşulunu yerine getirdiği, ancak cinsiyet gruplarında katı değişmezlik koşulunu sadece “matematiği sevme” gizil değişkeninin sağladığı bulunmuştur. TIMSS is an international study which aims to follow the changes and developments in student achievement and identify the differences between the education systems of the participating countries. In this study, it is aimed to test whether the variables which are effective in mathematics achievement of fourth grade students provide the measurement invariance conditions or not. It is a correlational study and its sample consists of 6456 fourth grade students participated in TIMSS 2015 from Turkey. The Multigroup Confirmatory Factor Analysis (MG-CFA) was used for testing the measurement invariance of the factors related to the student achievement. The configural, metric, scalar and strict invariance tests in terms of genders were done incrementally for liking mathematics, interest in mathematics and confidence in mathematics latent variables in the research. CFI, comparative fit indices, differences between the unconstrained condition (configural invariance) and the conditions in which more restrictions were added incrementally were assessed in the analyses. As a result, it was seen that the three of the latent variables tested provided the configural invariance condition, however only liking mathematics latent variable provided the strict invariance condition in gender groups.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
UBEK-2018Issue
UBEK-2018Collections
- Cilt UBEK : 2018 [11]