dc.contributor.author | METİN, Osman; KARAKAYA, Şeref | |
dc.date.accessioned | 2019-05-13T14:07:39Z | |
dc.date.available | 2019-05-13T14:07:39Z | |
dc.date.issued | 2017-12 | |
dc.identifier.citation | | en_US |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/12/C.19-S2b6osmanmetinvd.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5761 | |
dc.description | The French sociologist, philosopher Jean Baudrillard has provided a
different perspective on the world of today, with his thoughts on simulation theory,
consumer society, masses and media analyzes. His simulation theory is about
simulations that take place in the truth. The thoughts on consumption society are
related to the fact that consumption objects and consumption are a form of existence; Masses are negated in Baudrillard. Baudrillard's thoughts on the media
are shaped by the theory of simulation.
Baudrillard made media analyzes generally through conventional media
tools. With the developing technology, new media tools are witnessed. Today, it is
often referred to as "social media" by new media tools. Baudrillard did not directly
analyze social media. However, He's world of thought and his unique conceptual
world presents important clues to his readers in understanding social media.
In this study, social media from Baudrillard's perspective, social media,
individuals, masses, power, education, consumption and social relations were tried
to be analyzed. | en_US |
dc.description.abstract | Fransız sosyolog, düşünür Jean Baudrillard, simülasyon kuramı, tüketim
toplumu, kitleler üzerine düşünceleri ve medya analizleriyle günümüz dünyasına
farklı bir perspektifle bakılmasını sağlamıştır. Onun simülasyon kuramı gerçeğin
yerini alan simülasyonlar üzerinedir. Tüketim toplumu üzerine düşünceleriyse,
tüketim nesnelerinin ve tüketimin bir var oluş biçimi olmasıyla ilgilidir; kitlelerse
Baudrillard’da olumsuzlanmıştır. Baudrillard’ın medya üzerine düşünceleriyse,
simülasyon kuramı çevresinde şekillenmiştir.
Baudrillard medya analizlerini genel olarak konvansiyonel medya araçları
üzerinden yapmıştır. Gelişen teknolojiyle birlikte yeni medya araçlarına tanık
olunmaktadır. Yeni medya araçlarından günümüzde sıkça söz edileni “sosyal
medya” olmuştur. Baudrillard doğrudan sosyal medya üzerine analizlerde
bulunmamıştır. Ancak onun düşünce dünyası ve kendine özgü kavram dünyası,
okuyucularına sosyal medyayı anlayabilmek açısından önemli ipuçları sunmaktadır.
Bu çalışma ile Baudrillard’ın perspektifinden sosyal medya, sosyal
medyada bireyin, kitlelerin, iktidarların, eğitimin, tüketimin ve toplumsal ilişkilerin
temsili analiz edilmeye çalışılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Jean Baudrillard, Sosyal Medya, Simülasyon, Simülakr, Hiper-Gerçeklik. | en_US |
dc.title | Jean Baudrillard Perspektifinden Sosyal Medya Analizi Denemesi | en_US |
dc.title.alternative | An Attempt to Analyse of Social Media Through Jean Boudrillard’s Perspective | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 19 | en_US |
dc.identifier.startpage | 109 | en_US |
dc.identifier.endpage | 121 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |