dc.contributor.advisor | Hopa,Derya Yeşim | |
dc.contributor.author | Sarıkaya,Arif | |
dc.date.accessioned | 2019-05-16T06:50:50Z | |
dc.date.available | 2019-05-16T06:50:50Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5844 | |
dc.description | In this thesis study, the coprolysis of the surviving shells from brass and the tires which have become a significant waste problem in the world have been completed. Preliminary analyzes were made for waste tire and rice husk during the first phase of the study. Pyrolysis was carried out in a fixed bed reactor under a nitrogen atmosphere. The experiments were carried out at a pyrolysis temperature of 450 ° C, a heating rate of 10 ° C / min and a nitrogen gas flow rate of 1 L / min. First of all, pyrolysis of 100% waste rubber was made by weight. Then, 25%, 50% and 75% of rice husks were weighed into the waste tire. While an increase in pyrolysis yields was observed in the presence of 25% rice husks by weight, the yields of the products decreased in experiments with 50% by weight rice husks. As a result of the calorific analysis results of these pyrolysis experiments, an increase was observed in the experiment using 25% by weight of rice husk, whereas a decrease was observed in the presence of 50% by weight of rice husk. From these results, a series of experiments were carried out by adding rice husks in different amounts (5%, 10%, 15%, 20%) between 5% and 20% by weight in the waste tire. All experiments were carried out in duplicate. The highest yield of liquid product was achieved when the mixture contained 10% by weight of rice husk (38,96%). Again, the highest calorific value obtained with the addition of 10% rice was obtained (39,95 MJ / kg).
In this study, it was determined that the waste rubber-brine mixture could be a high alternative fuel source for the liquid product, the yield and the calorific value of which was the result of the coprolysis of the waste rubber-brick mixture. | en_US |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasında pirinçlerden arta kalan kabukların ve dünyada önemli bir atık sorunu haline gelen ömrünü tamamlamış lastiklerin kopirolizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında atık lastik ve pirinç kabuğu için ön analizler yapılmıştır. Piroliz işlemi sabit yataklı reaktörde, azot atmosferinde gerçekleştirilmiştir. Deneyler 450°C piroliz sıcaklığı, 10°C/dk ısıtma hızı ve 1 L/dk azot gazı akış hızında yürütülmüştür. Öncelikli olarak ağırlıkça %100 atık lastiğin pirolizi yapılmıştır. Sonrasında atık lastik içerisine ağırlıkça %25, %50 ve %75 pirinç kabuğu konularak deneyler gerçekleştirilmiştir. Ağırlıkça %25 pirinç kabuğu varlığında piroliz ürün verimlerinde bir artış gözlemlenirken, ağırlıkça %50 pirinç kabuğu ile yapılan deneylerde ürün verimlerinde düşüş meydana gelmiştir. Bu piroliz deneyleri sonucunda yapılan kalorifik analiz sonuçlarında ağırlıkça %25 pirinç kabuğu kullanılan deneyde bir artış gözlenirken ağırlıkça %50 pirinç kabuğu varlığında bu değerde düşüş gözlenmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak atık lastik içine ağırlıkça %5 ile %20 değerleri arasında farklı miktarlarda (%5, %10, %15, %20) pirinç kabuğu eklenerek bir seri deney daha yapılmıştır. Bütün deneyler ikişer tekrar yaparak gerçekleştirilmiştir. En yüksek sıvı ürün verimine karışım içinde ağırlıkça %10 pirinç kabuğu olduğunda ulaşılmıştır (%38,96). Yine %10 pirinç ilavesiyle yapılan çalışmada en yüksek kalorifik değer elde edilmiştir (39,95 MJ/kg).
Bu çalışmada elde edilen bulgular ışığında, atık lastik-pirinç kabuğu karışımının kopirolizi sonucu elde edilen sıvı ürünün, verimi ve kalorifik değeri yüksek alternatif bir yakıt kaynağı olabileceği saptanmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Piroliz, Kopiroliz, Atık Lastik, Pirinç Kabuğu | en_US |
dc.title | Atık Lastik Ve Pirinç Kabuğu Kopirolizinde Pirinç Kabuğunun Ürün Verimlerine Etkisi | en_US |
dc.title.alternative | EFFECT of RICE HUSK on PRODUCT YIELDS of WASTE TIRE and RICE HUSK CO-PYROLYSIS | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Esntitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 82 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |