dc.contributor.advisor | Mutlu, İbrahim | |
dc.contributor.author | Akbulut,Furkan | |
dc.date.accessioned | 2019-05-16T06:50:56Z | |
dc.date.available | 2019-05-16T06:50:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5847 | |
dc.description | In this study, hazelnut shell was evaluated as a biomass source and pyrolysis was carried out in a fixed bed reactor. The effects of parameters such as temperature and rice husk addition on the yield of pyrolysis products were investigated in the experiments. Experiments were carried out at 400, 450, 500, 550 ° C, 10 °C/ min heating rate and at a flow rate of 1 L/min using entrained nitrogen gas (N2). Changes in solid, fuel, water and gas product yields were investigated by adding 5%, 10%, 15%, 20% rice husk at the determined optimum temperature value. It was observed that the addition of 15% rice husk 85.09% increase in productivity according to F10 fuel. Compared with diesel fuel, it is seen that there is a decrease in engine torque and engine power, and an increase in specific fuel consumption. Soot density, F10 fuel usage in CO and HC emissions decreased, and NO and CO2 emissions increased. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada fındık kabuğu biyokütle kaynağı olarak değerlendirilmiş, sabit yataklı reaktörde pirolizi gerçekleştirilmiştir. Deneylerde piroliz ürünlerinin verimleri üzerine sıcaklık ve pirinç kabuğu ilavesi gibi parametrelerin etkisi araştırılmıştır. Yapılan deneyler 400, 450, 500, 550°C sıcaklıklarında, 10°C/dk ısıtma hızında ve 1 L/dk akış hızında sürükleyici azot gazı (N2) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Belirlenen optimum sıcaklık değerinde %5, %10, %15, %20 pirinç kabuğu ilave edilerek katı, yakıt, su ve gaz ürün verimlerindeki değişimler incelenmiştir. %15 pirinç kabuğu ilavesinin F10 yakıtına göre verimde %85,09 bir artış sağladığı gözlemlenmiştir. Dizel yakıtla karşılaştırıldığında motor momenti ve motor gücünde azalma olduğu, özgül yakıt tüketiminde ise artış olduğu görülmüştür. İs yoğunluğu, CO ve HC emisyonlarında F10 yakıtı kullanımı azalmış, NO ve CO2 emisyonlarında ise artmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Piroliz, Yakıt, Motor performansı, Egzoz emisyonları. | en_US |
dc.title | Fındık Kabuğundan Pirolitik Yakıt Üretiminin Optimizasyonu | en_US |
dc.title.alternative | The Optımızatıon of Pyrolytıc Fuel From Hazelnut Shell | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Esntitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 53 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |