dc.contributor.author | DURUALP, Ender; ARAL, Neriman | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T06:01:30Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T06:01:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://sbd.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2018/06/C.20-S1b12enderdurualp.pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5913 | |
dc.description | This research investigates effects of play activities on development of fine
and gross motor skills of five-year-old children attending kindergarten. The
research was carried out in two kindergartens in the city center of Çankırı affiliated
to the Ministry of Education. One of the schools was created as an experimental
group (40 children) and the other one was created as a control group (40 children).
Quasi-experiment design with pre-test and post-test control group was used to
indicate the effect of play activities in the study. Data was collected by “General
Information Form” and “Brigance Inventory of Early Development II” adapted into
Turkish by Aral et al. Play activities of three times a week for eight weeks was
applied to experimental group in addition to their preschool educational program.
The preschool educational program prepared and applied by their own kindergarten
teacher was applied to control group. The Shapiro-Wilk and Mann Whitney U tests
were used to analyze the data. In the result of the study, it was seen that average
gain scores of children’s fine and gross motor development of experimental group
(posttest-pretest) is significantly higher than average gain scores of children’s fine
and gross motor development of control group (p<0.05). | en_US |
dc.description.abstract | Araştırmada anasınıfına devam eden beş yaşındaki çocukların ince ve kaba
motor gelişimlerine oyun etkinliklerinin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma Çankırı il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı iki anasınıfında
gerçekleştirilmiştir. Okullardan biri deney (40 çocuk) diğeri kontrol (40 çocuk)
grubunu oluşturmuştur. Araştırmada oyun etkinliklerinin etkisini belirlemek amacı
ile ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veriler “Genel
Bilgi Formu” ve Aral vd. tarafından Türkçeye uyarlanan “Brigance Erken Gelişim
Envanteri II” ile toplanmıştır. Deney grubuna okul öncesi eğitim programlarına ek
olarak sekiz hafta süre ile haftada üç kez oyun etkinlikleri uygulanmıştır. Kontrol
grubundaki çocuklara kendi öğretmenleri tarafından hazırlanan ve uygulanan okul
öncesi eğitim programı uygulanmıştır. Verilerin analizinde Shapiro-Wilk ve Mann
Whitney U testleri kullanılmıştır Araştırma sonucunda deney grubundaki çocukların
ince ve kaba motor gelişimi erişi (son test-ön test) puan ortalamalarının kontrol
grubundaki çocukların ince ve kaba motor gelişimi erişi puan ortalamalarından
anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür (p<0.05). | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5578/jss.66830 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | İnce Motor, Kaba Motor, Çocuk, Oyun | en_US |
dc.title | Çocukların İnce ve Kaba Motor Gelişimlerine Oyun Etkinliklerinin Etkisinin İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation the Effects of Play Activities on the Development of Fine and Gross Motor of Children | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.startpage | 243 | en_US |
dc.identifier.endpage | 258 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Yayını | en_US |