dc.contributor.advisor | Özgören, Yaşar Önder | |
dc.contributor.author | Uğurlu, Yalın | |
dc.date.accessioned | 2019-05-21T08:49:04Z | |
dc.date.available | 2019-05-21T08:49:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/5987 | |
dc.description | Considering today’s energy needs, researchers have been conducting significant studies investigating conversion of energy and energy resources. Stirling engines have various advantages because of their property of being able to run with thermal energy sources. The studies conducted until now have revealed that the use of regenerator increases engine efficiency. For this reason, exploring regenerator and its componentsis crucial in terms of improving Stirling engines.
Research-development studies conducted until now differ in parallel with the advances in technology. High costing and time-consuming studies were being conducted in theoretical and experimental aspects in the past, and nowadays, researches can be carried out with low costs and in a short time with the help of packages like CFD.
In the present study, beta type Stirling engine, heat, pressure and speed change occurring during the experiment are observed. Heat, pressure and speed graphics were drawn in the regenerator regions as a result of the analyses conducted by using ANSYS FLUENT package program. In addition, a number of comparisons were made taking the measurements in the point of entry, midpoint and endpoint of the regenerator into consideration. | en_US |
dc.description.abstract | Günümüzün enerji ihtiyacı göz önünde bulundurulduğunda araştırmacılar enerji dönüşümleri ve enerji kaynaklarıyla ilgili ciddi çalışmalar yapmaktadırlar. Stirling motorları her türlü ısı enerji kaynağıyla çalışması sebebiyle birçok avantaja sahiptirler. Günümüze kadar yapılan çalışmalar rejeneratör kullanılmasıyla Stirling motorunun veriminin arttığını göstermektedir. Bu sebeple rejeneratör ve rejeneratör bölgesinin araştırılması Stirling motorlarının geliştirilmesi açısından oldukça önemlidir.
Geçmişten günümüze makine endüstrisindeki AR-GE çalışmaları teknolojinin ilerlemesine paralel olarak farklılık göstermektedir. Geçmişte mühendislik biliminde teorik ve deneysel çalışmalarla maliyeti yüksek ve zaman alıcı çalışmalar yapılmıştır. Günümüzde ise CFD gibi paket programlar sayesinde kısa sürede, düşük maliyetli araştırmalar yapılabilmektedir.
Bu çalışmada beta tipi bir Stirling motoru modellenerek çalışma gazında meydana gelen sıcaklık, basınç ve hız değişimleri gözlemlenmiştir. ANSYS FLUENT paket programı kullanılarak yapılan analizler sonucunda rejeneratör bölgelerinde sıcaklık, basınç ve hız grafikleri oluşturulmuştur. Ayrıca rejeneratör giriş noktası, rejeneratör orta noktası ve rejeneratör çıkış noktasındaki ölçümlere göre karşılaştırmalar yapılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Stirling Motorları, Gaz akışı, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) | en_US |
dc.title | Stirling Motorlarında Gaz Hareketlerinin Araştırılması | en_US |
dc.title.alternative | Investıgatıon of the Gas Motıons on the Stırlıng Engınes | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 84 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |