dc.contributor.advisor | Karabulut, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Akdemir, Emre | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T05:43:44Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T05:43:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6011 | |
dc.description | In this investigation the damping effect of shock absorbers has been measured by analyzing their specifications considering standard experiment methods. The vehicles have been analyzed for their vibration grade and impact on theroughness of the road in a study. The work has been conducted with two different cars and more than one driver on different speed levels. Vibration values measured with HVM100 Vibrationmeter on different grounds with speeds of 20km/h, 40 km/h and 60 km/h have been recorded, translocation and acceleration graphics have been visualized with the Blaze program. According to the statistical data deriving from the experiment, the performances of the vehicle and of the driver have been affected to a great extend as a result of the damping effects of shock absorbers at different speed and different conditions. In order to achieve a good driving comfort and secure driving safety shock absorbers have to be designed exactly to meet expectations. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada araçlardaki amortisörlerin sönüm etkisi standardize edilmiş deney yöntemlerine göre karakteristikleri incelenerek ölçülmüştür. Araçların yol pürüzlülüğü etkisi üzerinde yapılan çalışmada, araçların titreşim büyüklükleri incelenmiştir. Çalışmada iki farklı araç ve birden fazla sürücü ile farklı hızlarda ölçümler yapılmıştır. Titreşim değerleri HVM100 cihazı ile farklı arazi şartlarında 20 km/h, 40 km/h ve 60 km/h hızlarla yapılarak sonuçlar sisteme aktarılarak, yer değiştirme ve ivme grafikleri Blaze programı ile oluşturulmuştur. Deney verilerinden yararlanılarak yapılan istatistiksel analiz sonuçlarına göre; araçlardaki amortisörlerin farklı hız ve arazi koşullarında sönümlemesini göstermekte, aracın ve sürücünün performansının önemli ölçüde etkilendiği görülmüştür. İyi bir araç sürüş konforu ve sürüş güvenliği için araçlarda amortisörlerin beklentileri karşılayacak şekilde yapılması gerektiği belirtilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Amortisör, Titreşim, Araçlar, Süspansiyon | en_US |
dc.title | Araçlardaki Amortisörlerin Sönüm Etkisinin İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investıgatıon of the Dampıng Effects of Shock Absorbers In Vehıcles | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 92 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |