dc.contributor.advisor | Deperlioğlu, Ömer | |
dc.contributor.author | Özkan, Bahadır | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T14:17:20Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T14:17:20Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/6075 | |
dc.description | The main purpose of this research is to invetigate suitability of educational discipline knowledge model in terms of engineering education in the lights of MUDEK criteria.
This research which is in the quality of case identification, is designed basing on qualitative research techniques. Likert scale is created which consist of fourty nine sections basing on MUDEK criteria which are suitable for quantitative researches by researcher. Also, there are five questions which define research group in the scale. Research group consist of Afyon Kocatepe University Engineering Faculty students. Three hundred and ninety eight students joined the research. Vievs of the students are registered with the help of scale and analyzed statistically.
According to results found in research, activities of education and training in engineering faculty are suitable for Technological Pedagogical Content Knowledge Model. So, averages of points Show that, education and training activities ocur according to MUDEK criteria. It is observed that accreditation activities are inadequate in engineering faculty. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, temel amaç Teknolojik Pedagojik Alan(İçerik) Bilgisi (TPAB veya TPİB) Modelinin mühendislik eğitim açısından uygunluğunu MÜDEK kriterleri ışığında incelemektir.
Araştırma betimsel bir durum saptaması niteliğinde olup, nicel araştırma teknikleri temel alınarak desenlenmiştir. Araştırmacı tarafından verilerin toplanmasında nicel araştırmalar için uygun olan 49 maddeden oluşan MÜDEK kriterleri temel alınarak 5’li likert tipi bir ölçek oluşturulmuştur. Ayrıca ölçek içerisinde araştırma grubunu tanımlayıcı 5 soruya yer verilmiştir. Araştırma grubu Afyon Kocatepe Üniversitesi Mühendislik Fakültesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya 398 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin görüşleri ölçek yardımıyla toplanarak kaydedilmiş ve istatistiksel analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre mühendislik fakültesinde yürütülen eğitim öğretim faaliyetleri Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Modeline uygundur. Ayrıca puan ortalamaları yürütülen eğitim öğretim faaliyetleri MÜDEK kriterlerine uygun şekilde gerçekleştiğini göstermektedir. Mühendislik Fakültesinde akreditasyon faaliyetlerinin eksik olduğu gözlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Modeli(TPAB), Mühendislik Eğitimi, MÜDEK ve Akreditasyon | en_US |
dc.title | Teknolojik Pedagojik İçerik Ve Mühendislik Eğitimi Yatkınlığı | en_US |
dc.title.alternative | Technological Pedagogical Content And Uability Of Engineering Education | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 74 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |