Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBaybura, Tamer
dc.contributor.authorKılınç, Ahmet Sami
dc.date.accessioned2019-05-27T06:15:29Z
dc.date.available2019-05-27T06:15:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11630/6156
dc.descriptionHorizontal curves used in transportation systems are the critical sections on the alignment. An important issue to be addressed in order to increase road safety and comfort during the design of horizontal curves is determination of the minimum curve radius affected by many factors. While designing of horizontal alignment, value smaller than the calculated boundary value of minimum curve radius cannot be used. Therefore, one of the most important boundary values which should be considered in terms of design is the minimum curve radius. Minimum curve radius which is used as design criterion on the horizontal alignment can be derived on the basis of sight lengths, the limit values of superelevation, the limit values of lateral acceleration and the limit values of Jerk (rate of change of acceleration). Evaluation criterion of the alignment geometry in terms of comfort is Jerk. During the curve design, to take into account of Jerk criterion in terms of road safety and comfort is extremely important. In this study, minimum curve radius used as design criterion is calculated to take into account of Jerk criterion. Minimum curve radius depend on the limit value of lateral Jerk are compared with the minimum curve radius depend on the other criteria and the optimal curve radius are proposed to provide comfortable and safe transportation in accordance with the road-vehicle dynamics.en_US
dc.description.abstractUlaşım sistemlerinde kullanılan yatay kurplar güzergâhın kritik kesimlerini oluşturmaktadır. Yatay kurpların tasarımı aşamasında güzergâh konforunun artırılması ve güvenliğinin sağlanması amacıyla üzerinde durulması gereken önemli bir konu en küçük kurp yarıçaplarının belirlenmesidir. Geçki yatay geometrisinin tasarımı aşamasında, belirlenen en küçük kurp yarıçaplarından küçük yarıçaplar kullanılamaz. Bu nedenle minimum kurp yarıçapları tasarım açısından dikkate alınması gereken en önemli sınır değerlerden birisidir. Tasarım kıstası olarak kullanılacak en küçük yatay kurp yarıçapı; dever sınır değerleri, görüş uzunlukları, yanal ivme sınır değerleri ve yanal sademe sınır değerleri temel alınarak türetilebilir. Geçki geometrisini konfor açısından değerlendirme ölçütü sademedir. Güvenlik ve konfor açısından kurp tasarımlarında sademe kıstasının dikkate alınması son derece önemlidir. Bu çalışmada sademe kıstası dikkate alınarak, tasarım ölçütü olarak kullanılacak en küçük yatay kurp yarıçapları hesaplanmıştır. Sademe kıstası ile hesaplanan kurp yarıçapları ile diğer kıstaslara göre hesaplanan kurp yarıçapları karşılaştırılmış ve yol-araç dinamiğine uygun, konforlu ve güvenli ulaşımı sağlayacak en uygun kurp yarıçapları önerilmiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSademe, İvme, Ulaşım, Geçki Geometrisi, Kurp, Araç Dinamiği, Konfor, Merkezkaç Kuvvetien_US
dc.titleKarayolu ve Demiryolu Geçki Tasarımlarında Sademe Sınır Değerlerine Göre En Küçük Yatay Kurp Yarıçaplarının Belirlenmesien_US
dc.title.alternativeDetermination of Minimum Curve Radius Depending on the Limit Values of Jerk in the Geometric Designs of Highway and Railwayen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage87en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster